Slutkonferens: Värdet av ekosystemtjänster

Gräs och jord. Foto.

Forskningsprojektet Värdering av ekosystemtjänster i jordbruket – en väg mot effektivt beslutsfattande (VESA) som letts av Katarina Hedlund presenterar sina resultat på Naturvårdsverkets slutkonferens 21 mars i Stockholm.

Ett av resultaten från VESA är C-bank, som är ett webbaserat verktyg (C-bank) som kan användas av lantbrukare och rådgivare för att värdera ekosystemtjänster som en del av markens naturliga kapital och genom detta långsiktigt minska behovet av gödning och växtskyddsämnen för att optimera skördar. C-bank finns idag som testversion.

VESA är ett av de sju projekt som ingått i Naturvårdsverkets forskningssatsning ”Värdet av ekosystemtjänster” som handlar om hur värdet av ekosystemtjänster bättre kan beaktas i olika beslutssituationer i samhällsplaneringen.

Övriga delprojekt i satsningen "Värdet av ekosystemtjänster" som presenterar under dagen är:

• Värdering av kulturella ekosystemtjänster baserat på bidrag till livskvalitet, Lunds Tekniska högskola
  • Nationell miljöövervakning och utvärdering av ekosystemtjänster i fjäll och skog,Sveriges Lantbruksuniversitet
  • Värdering av akvatiska livsmiljöers ekosystemtjänster, AquaBiota Water Research
  • Integrering av ekosystemtjänster i den svenska MKB-processen, IVL Svenska Miljöinstitutet
  • Samförvaltning av interagerande ekosystemtjänster i Helgeås avrinningsområde, Stockholms Universitet
  • Implementering av ekosystemtjänstkonceptet på kommunal nivå, Högskolan Kristianstad

Slutkonferensen är öppen för alla med intresse för ekosystemtjänster.

Om VESA på cec.lu.se

Testversion av C-bank på cec.lu.se