Studentambassadören Lisa Jansson: "En lyx att få sitta och plugga"

Ung kvinna med ljust, långt hår som står utomhus. Foto.

Efter att först ha inlett med studier i franska och bioteknik valde Lisa Jansson kandidatprogrammet i miljövetenskap i Lund. Det blev som att hitta hem.
- Nu känns det som en lyx att få sitta och plugga. Kurserna är så himla intressanta, säger hon.

Efter att ha tagit studenten från gymnasiet i Kungälv har Lisa Jansson ägnat sig åt lite av varje. Hon har provat på au-pair-livet i USA, läst tekniskt basår i Lund och pluggat både franska och bioteknik vid Lunds universitet. Men hon har alltid haft ett intresse för miljöfrågor och saknade det perspektivet i sina tidigare studier.

- Jag kände efter ett tag att det är ju miljö jag vill hålla på med, så jag kontaktade studierektorn för miljövetenskap. Hon var snäll och hjälpte mig, det var enkelt att byta och året med bioteknik kan jag räkna in i min examen.

Nu stortrivs Lisa Jansson och har även valt att bli studentambassadör för miljövetarna, så att fler förhoppningsvis ska få upp ögonen för utbildningen.

Vad uppskattar du mest med utbildningen i miljövetenskap?

- Jag tycker det är bra att man får en naturvetenskaplig grundförståelse för saker. Vi får inte bara lära oss att det är bra med solceller, utan också kunskaper om hur halvledarna fungerar i solcellerna. Vi får mer kött på benen som är bra tillämpat till verkligheten. Läser vi geologi får vi exempelvis först grundkunskaperna och sedan lära oss om kopplingen till gruvindustrin. Det är bra med båda perspektiven.

Vad saknar du i din utbildning?

- Egentligen ingenting, det är så bra kurser! Men om jag ska välja något så är det nog statistik, det brukar ingå i tekniska utbildningar och det har man alltid nytta av. Jag kommer att läsa det som en extrakurs senare.

Hur svår är utbildningen?

- Det kan kännas tungt precis i början av en kurs, men man får jättemycket stöd av kompisar och då går det över. Det finns också bra resurser om man behöver, som övningar och även äldre studenter och lärare som kan hjälpa till. Tempot är lagom högt här och det handlar mer om planering än om hur smart man är. Om man bara planerar och lägger ner tillräckligt med tid kan jag nästan garantera att man klarar av det!

Vad vill du göra efteråt?

- Jag skulle gärna arbeta med miljöutredningar eller cirkulära certifieringar till exempel. Forskning verkar också roligt. Det finns så mycket spännande och något konkret passar mig, jag är inte den som vill arbeta med strategier.

Och hur är studentlivet i Lund?

- Det är en helt egen värld. Fantastiskt. Jag skulle önska att alla fick uppleva det någon gång.

Lisa intervjuades våren 2023.