Matilda Jarbin - en vitamininjektion i hållbarhetsfrågor

Porträttbild av Sara Jarbin som har långt ljust hår. Foto.

Miljövetaren Matilda Jarbin utsågs tidigt till en av Sveriges främsta hållbarhetstalanger. Hon beskrivs som en vitamininjektion inom hållbarhetsfrågor och nu tillträder hon en tjänst som både hållbarhets- och kommunikationschef.
- Det här yrket känns så meningsfullt. Jag får faktiskt vara med och bidra till något positivt i världen, säger Matilda Jarbin.

När Matilda Jarbin skulle söka in till Lunds universitet gick hon på magkänslan, vad hon tyckte lät roligt. ”Det man tycker är kul blir man bra på”, resonerade hon. Och det hade hon alldeles rätt i. Matilda, som tidigt var miljöintresserad, läste ett kandidatprogram i miljövetenskap, fyllde på med en ”klimatmaster” och sedan dess har karriären rullat på i full fart.
Vi når Matilda när hon engagerat arbetar med en hållbarhetsstrategi för Byggnadsfirman Otto Magnusson, mån om att den inte bara ska bli en pappersprodukt som hamnar på hyllan.

- Jag vill öka kunskapen ute i verksamheterna. Om jag arbetar med en hållbarhetsstrategi måste den nå ända ut till hantverkaren på bygget. Vi når inte målen om vi bara håller oss vid våra skrivbord, säger hon.

Du har precis fått nytt jobb, vad ska du göra?

- Jag är glad att jag kommer att vara ansvarig för både hållbarhet och kommunikation på Scandinavian Logistics. Min nya arbetsgivare arbetar med logistik och import av varor, med stort fokus på hållbara transporter och med målet att vara klimatneutrala till år 2030. Det ska bli spännande att få vara med i det arbetet.

Hur upplever du efterfrågan på miljövetare?

- Den har aldrig varit större! Det behövs personer med hållbarhetskompetens inom de flesta företag i dag och det är jätteviktigt att ha personal som kan mäta och följa upp de mål som har satts. Om man ska nå upp till Parisavtalet måste man ha koll på sin data! Inom näringslivet finns ett enormt behov av kunskap.

- Tidigare sågs hållbarhet ofta som något tråkigt med förbud och lagstiftning, men idag är det en mycket mer positiv inställning. Man kan hjälpa företag att ställa om och få ett försprång när de kan erbjuda hållbara produkter och tjänster.

Vad tycker du om din utbildning?

- Jag är supernöjd! Det var en jättebra utbildning, särskilt mastern var så rolig att läsa. Miljö är ett så brett arbetsområde och basen i utbildningen ger en bra grund att stå på. Sedan finns det mycket utrymme för valfria kurser och du kan inrikta dig på precis vad du vill inom miljö. Ett stort plus är alla duktiga lärare och föreläsare. Om jag skulle önska något i efterhand så är det mindre fokus på att arbeta offentligt och mer fokus på näringslivet, men det har säkert ändrats sedan dess.

Har du några tips till blivande miljövetare?

- Försök att få praktik eller "exjobb" hos en organisation så att du får komma ut i arbetslivet och skapar kontakter. Det är välbehövligt sedan när man är nyexad. Då har du både kontakter och arbetslivserfarenhet med dig.

Hur ser du på karriärmöjligheterna för miljövetare?

- Eftersom det är ett brett område och kunskapen kan tillämpas i många sammanhang så ser jag stora möjligheter att arbeta med olika saker, i olika branscher, eller på olika nivåer. Att det finns många jobbmöjligheter medför också stora utvecklingsmöjligheter.

Matilda Jarbin

Anställning

Ny tjänst som hållbarhets- och kommunikationschef på Scandinavian logistics, Scandlog.

Tidigare arbetsplatser

•    Hållbarhetskonsult, föreläsare inom cirkulär ekonomi (i egen regi).
•    Hållbarhetschef och styrelseledamot på Godsinlösen Nordics AB.
•    Arbetade med hållbarhet på företaget EcoTech.
•    Lärare på IHM inom logistik och hållbar e-handel.

Utbildning

Miljövetenskapligt kandidatprogram och masterprogrammet Tillämpad klimatstrategi vid Lunds universitet.

Bra att veta

Utsågs 2017 till en av 33 hållbarhetstalanger av tidningen Aktuell hållbarhet.