Masterexamen öppnade dörren för doktorandtjänst med klimatfokus

Sara Ullström står utomhus framför ett träd. Foto.
Sara Ullström praktiserade i spanska Barcelona under sin tid på masterprogrammet. Nu forskar hon om svenskarnas flygresor och klimatomställningen. Foto: Sara Håkansson

Vad är det som får allt fler svenskar att gå före i klimatomställningen och undvika flygresor? Hur kan vi leva ett gott liv på ett mer klimatsmart sätt? Den typen av frågor ägnar Sara Ullström sina dagar åt att hitta svaren på. Efter ett masterprogram i Tillämpad klimatstrategi forskar hon vid LUCSUS på Lunds universitet.
- Jag trivs väldigt bra med mitt jobb. Universitet är verkligen en inspirerande miljö, säger hon.

Vad gör egentligen en doktorand? Sitter man vid ett skrivbord och fokuserar på en enda sak i fem år? Nej, vardagen är mycket mer omväxlande och spännande än så. Sara Ullström har kommit drygt halvvägs i sin doktorandtjänst och trivs med att kombinera forskning med att vara lärare på masterprogrammet Tillämpad klimatstrategi vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap.

- Det är roligt att undervisa och interagera med studenterna, se deras utveckling. Jag lär mig också mycket av det och det känns extra roligt att få vara lärare på utbildningen som jag själv har gått. Jag har ju bra koll på programmet, säger hon.

Utöver att undervisa och bedriva forskning tillsammans med kollegor så arbetar Sara Ullström också utåtriktat, för att nå ut med sina forskningsresultat i samhället.

- Mitt forskningsområde är väldigt aktuellt och jag vill inte bara vänta in att jag har fått en forskningsartikel publicerad. Jag försöker hela tiden att nå ut på ett mer lättillgänglig sätt genom att skriva debattartiklar och blogginlägg. Jag är också ute och föreläser på till exempel bibliotek.

Hur trivdes du som student på masterprogrammet i klimatstrategi?

- Jag kunde ta med mig kunskaperna från min kandidatexamen i statsvetenskap och bygga på med det tvärvetenskapliga fokuset och klimatperspektiv, det passade mig perfekt. Programmet gav en bra mix av baskunskaper i klimatsystem och olika aspekter av klimatförändring, både från ett naturvetenskapligt och samhällsvetenskapligt perspektiv. Valbarheten inom programmet uppskattade jag särskilt och den innebar att jag kunde ha 15 poängs praktik på ett universitet i Barcelona, det var underbart!

Hur väcktes intresset att forska?

- När jag läste min master arbetade jag samtidigt som forskningsassistent på den statsvetenskapliga institutionen i Lund. Jag blev involverad i spännande projekt på klimatområdet, var med och arrangerande workshops och seminarier, fick samla in data och skriva vetenskapliga artiklar. Det var ett bra sätt att få inblick i hur det är att jobba inom akademin. Praktiken i Barcelona var också inspirerande och då började jag mer aktivt kolla upp vad jag kunde söka för doktorandtjänster..

Vad är ditt bästa tips till studenterna på masterprogrammen?

- Min upplevelse är att många får jobb direkt efter examen. Programmet i Tillämpad klimatstrategi ger en bra kompetens som behövs på arbetsmarknaden. Till den som är intresserad av att doktorera är mitt tips att söka tjänst som forskningsassistent, det var ett jättebra sätt att utforska vilka möjligheter som finns inom universitetet. Jag arbetade 25 procent vid sidan av studierna och kunde styra mina arbetstider ganska fritt. Jag vill också tipsa om att söka praktik på en arbetsplats som man är intresserad av under sin studietid.

Vad hoppas du att din forskning ska leda fram till?

- Jag vill gärna nå ut med flygets klimatpåverkan och individens roll i klimatomställningen. Min forskning handlar mycket om hur vi kan tänka på nya sätt kring vad som är ett gott liv. Den diskussionen hoppas jag kunna bidra till.

Sara Ullström

Anställning

Doktorand på LUCSUS (Lund University Centre for Sustainability Studies) vid Lunds universitet. Undervisar på masterutbildningen Tillämpad klimatstrategi (ingår i doktorandtjänsten).

Utbildning

Kandidatexamen i statsvetenskap med inriktning på klimatpolitik vid Lunds universitet. Masterutbildning i Tillämpad klimatstrategi på Centrum för miljö- och klimatvetenskap, Lunds universitet.

Forskningsprojekt

Undersöker hur en social rörelse kring minskat flygresande har tagit form och fått spridning i Sverige, med fokus på hur denna rörelse utmanar idén om flygresande som norm i en klimatförändrad värld.