”Det roligaste var att kombinera teori med praktiska övningar och exkursioner”

Sofia Axelsson, Livsmedelsinspektör

Sofia Axelsson. Foto.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar på miljöförvaltningen i Malmö stad, som livsmedelsinspektör. Arbetet innebär handläggning, inspektioner och beslutsfattande i ärenden. Dagliga kontakter med företag och privatpersoner, vägledning och hjälp med att tolka relevant lagstiftning. Allt för att säkerställa att verksamheterna levererar säker mat.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det roligaste med mitt jobb är att jag hela tiden får träffa nya människor. Fatta beslut och se hur olika livsmedelsverksamheter jobbar. Det är ett väldigt omväxlande arbete, där man både får jobba administrativt och praktiskt.

Hur fick du ditt jobb?

– I slutet av utbildningen hade jag praktik och genom den blev jag sedan anställd.

Varför valde du just utbildningen i miljö- och hälsoskydd?

– Har alltid haft ett stort engagemang för djur och natur och miljövetenskapliga utbildningen föll därför naturligt att börja på. Det är viktigt att se till att kommande generationer också får möjlighet till en levande natur.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Det är en heltäckande utbildning, där man får breda kunskaper inom de naturvetenskapliga ämnena. Det roligaste på utbildningen var att man fick kombinera teori med praktiska övningar och exkursioner. Kurserna är dessutom på flera olika institutioner och man fick på så sätt möjlighet till att jämföra tankar och arbetssätt. Under utbildningen var det en härlig stämning mellan studenterna, alla vara engagerade och var ivriga att lära.

Har du några tips till studenter som funderar på vad de ska bli?

– Läs det du brinner för, man ska göra det man tycker är roligt.

Intervjuad 2016.