Biologer vinnare av Skånes vindkraftspris

Jens Rydell and Martin Green. Foto.
Foto: Sune Broman och Inger Ekström.

Martin Green och Jens Rydell vid biologiska institutionen, Lunds universitet, tilldelas Skånes vindkraftspris 2017. Priset får de för sin forskning om vindkraftens påverkan på fladdermöss och fåglar.

Priset delas ut av Skånes vindkraftsakademi, som ingår i Kommunförbundet Skåne. Juryns motivering lyder:

”Vindkraft omgärdas av mycket känslor, fördomar och generaliseringar. Därför är det av största vikt att seriös forskning bedrivs och kommuniceras för att vindkraftsplanering ska baseras på kunskap och på nyanserad och balanserad diskussion. Forskarna Martin Green och Jens Rydell vid Lunds universitet har i många år och med stort engagemang forskat om vindkraftens påverkan på fåglar och fladdermöss. De har på ett sakligt, värdefullt och framgångsrikt sätt spritt kunskap bland annat genom filmklipp, föreläsningar, publikationer och remissyttranden.”

Läs hela artikeln på biologi.lu.se