Studier och forskning i Hyltemossa

Mätstation som är betydligt högre än träden runtomkring. Foto.

Climate-KIC:s sommarskola och ICOS Swedens mätstation i Hyltemossa har uppmärksammats i medier i sommar.

Climate-KIC:s sommarskola "the Journey" lockade studenter från världens alla hörn. Studenterna besökte blande annat ICOS Swedens mätstation i Hyltemossa, där de fick lära sig mer om hur man kan mäta förekomst av koldioxid,  metan och vattenånga i luften. Studenterna spenderade två veckor vid universitetet i Bolonga, två veckor vid Lunds universitet och avslutade sommarskolan i Leiden, där de skulle presentera en ny produkt eller affärsidé.

Sveriges Radio Kristianstad besökte mätstationen i Hyltemossa när studenterna från Climate-KIC:s sommarskola var där.
Radioinslag om sommarskolan "the Journey" på sverigesradio.se

SVT:s lokalnyheter har i sommar också uppmärksammat ICOS Swedens mätstation i Hyltemossa och den forskning som bedrivs där.
Inslag om hur granskog kan påverka den globala uppvärmningen på svt.se