Tre miljövetenskapliga uppsatser belönas av Sysav

Kontorsmiljö med många skrivbord och stolar i ett stort rum. Foto.

Avfalls- och återvinningsbolaget Sysav delar ut stipendier för utmärkta uppsatser inom sitt område, i år går alla tre till miljövetarstudenter från Lunds universitet.

– Det här är ett bevis på att studenterna bidrar med högkvalitativ forskning och kunskap som är efterfrågad, säger Carl Dalhammar, forskare och handledare till två av de uppsatser som nu belönas. Det är väldigt roligt att projekt som rör återanvändning istället för återvinning uppmärksammas, det är en viktig del i cirkulär ekonomi, säger Carl.

Det största stipendiet tilldelas Matilda Öhgren för sin uppsats om begagnade kontorsmöbler som strategi för en mer cirkulär ekonomi.

– Att kommuner köper rekonditionerade och begagnade kontorsmöbler istället för nya har både ekonomiska, miljömässiga och sociala vinster. Trots dessa vinster utgör inköp av sådana möbler i dagsläget en mycket liten del av kommuners totala inköp. Jag gjorde en närmre undersökning av området för att identifiera eventuella hinder och möjligheter för att öka volymerna av rekonditionerade kontorsmöbler. Studien utfördes främst genom intervjuer med upphandlingsansvariga på kommuner samt med företag inom rekonditioneringsbranschen, säger Matilda, som har studerat kandidatprogram i miljövetenskap och därefter masterprogrammet Strategiskt miljöarbete.

– Det bästa med utbildningen var att den gav en bred kunskap och öppnade upp intresset för de miljöstrategiska frågorna. Förebyggande miljöarbete och att arbeta utifrån en kretsloppstänkande strategi var områden som jag fattade extra tycke för, fortsätter Matilda.

De andra stipendiaterna är:

• Lisa Elenström och Astrid Görtz som studerat Miljövetenskap, med uppsatsen Kassarna sprids med vinden, informationen ligger i lä. En studie av informationsflödet vid den svenska implementeringen av EU:s direktiv om plastbärkassar.
  • Katarina Crafoord, som studerat Tillämpad klimatstrategi med uppsatsen Upphandling för en cirkulär ekonomi. En studie om upphandling av kommunala datorer.

Stipendierna delas ut på Sysavdagen den 20 april.