Ny uppdragsutbildning om miljöföroreningar och miljöbrott

Grumligt vatten med droppar i. Foto.
Lunds universitet och CEC erbjuder en ny utbildning för yrkesverksamma med fokus på miljöföroreningar och miljöbrott. Foto: Gunnar Menander

Lunds universitet erbjuder, tillsammans med personal från CEC, en ny uppdragsutbildning som ska lära yrkesverksamma att upptäcka, spåra och bedöma komplexa miljöföroreningar och miljöbrott.

Föroreningar i mark och vatten kan medföra stora risker för människor och miljön. Nu ges miljöinspektörer, handläggare på Länsstyrelsen, konsulter, jurister, poliser och myndighetsutövare möjlighet att lära sig mer om hur man kan upptäcka och hantera miljöföroreningar och miljöbrott.

Uppdragsutbildningen i miljöforensik är den första utbildningen som ges inom Lunds universitets nya satsning på att utveckla nya uppdragsutbildningar kopplat till identifierade kompetensutvecklingsbehov i omvärlden. Martijn van Praagh vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC) är ansvarig för kursen.

Artikel om utbildningen i miljöforensik och information om hur du anmäler dig - lu.se