Alumner från CEC och ClimBEco samlas för firande och nätverkande

Ett 60-tal personer går utanför universitetshuset i Lund. Foto.
Alumnerna från CEC och ClimBEco, samlade utanför universitetshuset i Lund. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

För femton år sedan började de första doktoranderna sin forskarutbildning vid CEC. Sedan dess har det blivit 240 doktorander från CEC och forskarskolan ClimBEco, som CEC är värd för. I veckan samlades ett 60-tal av dem för ett gemensamt alumnfirande med nätverkande, workshoppar och föreläsningar i AF-borgen i Lund.

Alumnerna från CEC och ClimBEco återfinns inom vitt skilda fält i dag, vissa har forskat och arbetat vidare inom akademin medan andra har gått vidare till näringslivet eller exempelvis skolan. Alumnfirandet den 11-12 maj gav möjlighet till nya kontakter som senare kan leda till samverkan både inom och utanför universitetet.

– Vi hade ett stort fokus på nätverkande och att fira doktorandernas prestationer genom åren. Det är ju doktoranderna som har utvecklat de här delarna av verksamheten till vad de är i dag, säger forskningsadministratör Ylva van Meeningen som var arrangör tillsammans med Cheryl Sjöström, koordinator för ClimBEco, och Natascha Kljun, studierektor för forskarutbildningen vid CEC.

Samarbete framöver

Ekobonden Kerstin Engström var en av dem som deltog i arrangemanget.

– Nu när jag har lämnat forskningen känns det extra roligt att få vara här. Förhoppningsvis kan vi också inleda ett samarbete mellan forskningen och min verksamhet framöver, säger hon.

Även en del nuvarande doktorander var på plats för att ta chansen att träffa alumnerna. Johan Eckdahl från ClimBEco uppskattade särskilt de sociala delarna av programmet.

– Jag är mitt inne i en intensiv skrivperiod och då blir det inte så mycket interaktioner. Man behöver få idéer utanför litteraturen också, säger han.

En man och en kvinna som har workshop inomhus. Foto.
Hakim Abdi från CEC och Maria Wittemann, Göteborgs universitet, i workshop. Foto: Charlotte Carlberg Bärg
Posters med text av programmet. Foto.
Programmet för alumnfirandet. Foto: Charlotte Carlberg Bärg
En kvinna med en kaffemugg i handen. Foto.
Alumn Johanna Birgander från Länsstyrelsen Skåne. Foto: Charlotte Carlberg Bärg