Forskningsöversikt om sexuella trakasserier i akademin

En kvinna med ryggen mot kameran. Foto.

Vetenskapsrådet har tagit fram en översikt som ger en aktuell bild av den forskning som finns om sexuella trakasserier i akademin. Översikten visar att det här forskningsfältet är begränsat i Norden, merparten av de studier som utgjort underlag är utförda vid lärosäten i USA.

Forskningsöversikten visar att trakasserier på grund av kön är den vanligaste formen av utsatthet på arbetsplatser inom akade­min. Sexuella trakasserier förekom­mer inom alla discipliner och utsatthet rapporteras av alla grupper (studenter, doktorander och anställda). Utsatthet för sexuella trakasserier får fysiska, psykiska och yrkesmässi­ga konsekvenser. En majoritet av de som utsätts för sexuella trakasserier rapporterar inte händelserna.

Översikten är framtagen i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Fredrik Bondestam och Maja Lundqvist från Göteborgs universitet menar att översikten gestaltar ett problem som till sin form, sitt innehåll och sina konsekvenser är en av de främsta utmaningarna för arbets- och studiemiljön inom akademin.

CEC:s Marianne Hall arbetade tidigare vid Vetenskapsrådet och deltog då i arbetet med den aktuella forskningsöversikten.
– Rapporten beställdes av Vetenskapsrådet i kölvattnet av #MeToo-rörelsen och #Akademiupproret hösten 2017. Översikten visar att forskningen till stor del fokuserat på individen som utsätts, och att konsekvenserna ofta är katastrofala. Något som förvånade var att det i stort sett saknas forskning om förövaren och vad, om något, som utmärker denne, säger Marianne Hall.

Förebyggande arbete

Forskningsöversikten lyfter bland annat fram vikten av att erkänna individuella erfarenheter av utsatthet, förebyggande metoder som fungerar och att det finns relevanta stödstrukturer på arbetsplatsen.

På CEC bjuder vi i november in alla medarbetare till en workshop Seeing the human beyond då vi får möjlighet att diskutera hur vi tillsammans kan förebygga både medveten och omedveten diskriminering på vår arbetsplats.

Om forskningsöversikten Sexuella trakasserier i akademin på vr.se

Om workshopen "Seeing the human beyond" på cec.lu.se