Examensarbete prisas på Världsvattendagen

En damm nära ett villaområde. Foto.
Foto: Gunnar Svensson

Hampus Nilsson, doktorand på CEC, uppmärksammas för sitt examensarbete om hur man kan förutse och förebygga urbana översvämningar.

Det svenska hydrologiska rådet (SHR) har utsett Hampus Nilssons examensarbete från LTH och GIS-centrum till det bästa examensarbetet med hydrologisk anknytning. Hampus examensarbete kommer att uppmärksammas i samband med Världsvattendagen den 22 mars.

Hampus inledde sina studier på Lunds universitet med att läsa teknisk matematik och avslutade civilingenjörsutbildningen med ett examensarbete där han utvecklade en modell för att beräkna vattendjup och flöden i samband med kraftiga regnväder. Nu är Hampus doktorand på CEC där han studerar hur naturbaserade lösningar, det vill säga vatten och grönska, kan bidra med ekosystemtjänster för att hantera översvämningar eller ge svalka vid värmeböljor, samtidigt som man förbättrar städers rekreationsmöjligheter och estetiska värden.

– Hampus examensarbete utgår från den senaste forskningen om hur vatten fördelas över ytor. Han använde sitt tekniska och matematiska kunnande för att sätta upp en modell som beskriver ett helt nederbördsförlopp, berättar Hampus handledare, Andreas Persson, från Institutionen för Naturgeografi och Ekosystemanalys och Lunds universitets GIS-centrum.

Med hjälp av den GIS-modell Hampus har utvecklat kan man följa hur åtgärder som gröna tak, nya dagvattenbrunnar eller diken kan minska översvämningsrisken i samband med kraftiga regnoväder.

– Det känns kul att jag nu kan bygga vidare på mitt examensarbete med en tvärvetenskaplig doktorandtjänst där jag har möjlighet att utveckla metoder som kan användas i konkret stadsplanering, säger Hampus Nilsson.

Hampus Nilssons examensarbete på lup.lub.lu.se