Nina Reistad
Universitetslektor
Hur vänder man en kurs? Betraktelser över grundkursen i mekanik för industriell ekonomi våren 2012- kvalitativa och kvantitativa observationer från CEQ-utvärderingen
Författare
Summary, in Swedish
Ekonomi innehåller statik och dynamik och läses under en
läsperiod, Lp 3, under utbildningens första år. Antalet studenter
är ca 110. Kursens omfattning är 9 hp vilket motsvarar ca 240
timmars studier fördelade på 7 veckor. Undervisningen består av
föreläsningar och räkneövningar samt ett obligatoriskt, icke
betygsatt, datorprojekt. Kursen har flera år i rad fått dåligt
omdöme i CEQ-utvärderingen, med många missnöjda studenter,
uppemot 70 %. Efter kursslut våren 2011 inleddes på initiativ av
programledningen för Industriell ekonomi (PLI) ett arbete för att
förändra kursen. I arbetsgruppens som bildades ingick lärarna i
mekanik, representanter från Studierådet (SRI) samt PLI.
Hösten 2011 hade ett nytt koncept tagits fram, och våren 2012
genomfördes kursen enligt det nya konceptet med tre delprov och
ett omarbetat datorprojekt. Kursens innehåll och mål var dock
oförändrat. Resultatet av förändringarbetet visade sig redan
under kursens gång genom teknologernas positiva inställning
samt deras engagemang. Detta bekräftades också i CEQ
rapporten där de förut negativa skalorna vändes till positiva.
Avdelning/ar
- Mekanik
- Atomfysik
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Applied Mechanics
- Atom and Molecular Physics and Optics
Nyckelord
- kontinuerlig examination
- studieresultat
- djupinlärning
- CEQ
Conference name
LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2012
Conference date
2012-08-30 - 2012-08-30
Conference place
Lund, Sweden
Aktiv
Submitted
Forskningsgrupp
- Biophotonics