Foto av Nina Reistad

Nina Reistad

Universitetslektor

Foto av Nina Reistad

Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform

• Simon Johan Erland Holmström
  • Urban Eriksson
  • Nina Reistad
  • Ann-Marie Pendrill

Summary, in Swedish

Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.

Avdelning/ar

• Grundutbildning i fysik inom naturvetenskapliga fakulteten
  • Nationellt Resurscentrum för Fysik
  • Atomfysik