Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Foto av Nina Reistad

Nina Reistad

Universitetslektor

Foto av Nina Reistad

Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform

Författare

  • Simon Johan Erland Holmström
  • Urban Eriksson
  • Nina Reistad
  • Ann-Marie Pendrill

Summary, in Swedish

Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.

Avdelning/ar

  • Grundutbildning i fysik inom naturvetenskapliga fakulteten
  • Nationellt Resurscentrum för Fysik
  • Atomfysik

Publiceringsår

2018-02-08

Språk

Svenska

Sidor

1-21

Publikation/Tidskrift/Serie

LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education

Volym

6

Issue

1

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

University of Helsinki

Ämne

  • Educational Sciences
  • Other Physics Topics

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2323-7112