Kursanalys: Miljöskydd, MVET 10, Höstterminen 2021

Kursansvarig: Andrea Hjärne
andrea [dot] hjarne [at] cec [dot] lu [dot] se (andrea[dot]hjarne[at]cec[dot]lu[dot]se)

Kursanalys (PDF 254 kB, ny flik)

Antal studenter: 5
Antal svar: 3
Betyg: 4.3

Sammanfattning av kursvärderingen

Få studenter, få svar. Överlag bra betyg på kursen, särskilt på övning och studiebesök.
Önskar inte mer än 4-5 timmar föreläsningar per dag, mer tid till kurslitteratur och grupp-/individ arbete.
Studenterna har inte grundkunskap om byggnadsfysik och energitillsyn, önskar sammanfattning och tydligare förklaring.

Lärarlagets kommentarer

Få studenter gjorde grupparbetena till en utmaning och studenter uttalade under kursen att digitala föreläsningar inte fungerar för deras koncentration.
Kursen inte anpassad till att (förutom studiebesöken) vara helt digital, men denna gång visades filmer och intervjuer i delen.
Miljöskyddsstrategier som ersättning till studiebesöken. Gav ganska bra insyn i industriprocesser som pulverlackering, kanske mer än studiebesök på plats.
Hålla föreläsningarna till max 4-5 tim/dag men lite mer styrd hemarbete (se nedan om filmer och frågor miljöskyddsarbete)

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Få studenter gjorde grupparbetena till en utmaning.
Miljöskyddsstrategier som ersättning till studiebesöken. Gav rätt bra insyn i industriprocesser som pulverlackering, kanske mer än studiebesök på plats. Bra om båda kan kombineras framöver.
Allmänna avloppsanläggningar – lite för avancerad nivå på föreläsningen.

Förslag till förändringar till nästa kurs

• Byggnadsfysik och energitillsyn: starta med grundläggande del om bakgrunden, det vill säga orsak.
  • Ett par studiebesök på industri behövs, för att illustrera delen Miljöskyddsstrategier. Går kanske att ordna nu när pandemin är över. Behåll filmvisningen, men att studenterna ska se filmer själva i förväg och svara på ett antal frågor innan gemensam genomgång.
  • Fysiska föreläsningar så långt möjligt.
  • Ersätt två stora tentor med kortare från varje modul? Kanske med tillgång till dator och bok men kortare tid?
  • Kursansvarig behöver be om feedback från redovisningarna om ej närvarande (eller närvara).
  • Använd Canvas mer för redovisning och betygsättning.

Övriga lärare på kursen

•Andrea Hjärne – Miljöbrott och kursansvarig