Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Framtidens livsmedelshandel & konsumentbeteende

Framtidens livsmedelshandel & konsumentbeteende är en del av det tematiska samverkansinitiativet LU Food Faculty.

Hur kommer framtidens mat, måltidskultur och konsumtion att se ut? Vilka krav ställer alla konsumenter på detaljhandeln med livsmedel? Vårt förhållande till mat är ett område som har blivit alltmer trendkänsligt, individualiserat och en viktig del av vår personliga identitet. Samtidigt är mat och ätande ett socialt fenomen som kännetecknas av traditioner och vanemässiga beteenden.

Hur förhåller sig konsumenterna till nya livsmedel som växtproteiner, plast, dumpstring och LCHF, eller till nya råvaror som kaniner, syrsor, gräshoppor och alger? Hur kan nya produktionsformer som vertikal stadsodling eller odling i butik omvandlas till hållbara kunderbjudanden? Vilken typ av livsmedelstjänster kan vara relevanta för den uppkopplade och otåliga kunden som söker närproducerad eller cirkulär produktion? Hur kan livsmedelsbutiken underlätta för kunden att göra informerade och hållbara val?

Läs mer om LU Food Faculty

Livsmedelsbutik med hyllor med varor och en kundvagn. Foto.