Kursanalys: Tillämpad Miljövetenskap MVEN24 höstterminen 2020

Kursanalys för utskrift (PDF 593 kB, ny flik)

Kursansvarig

Håkan Wallander
hakan [dot] wallander [at] biol [dot] lu [dot] se (hakan[dot]wallander[at]biol[dot]lu[dot]se)

Antal studenter: 13 st
Betyg 12G, 1 rest (VG finns inte med som möjlighet på kursen).

Sammanfattning av kursutvärdering (12 svar av 16, 75%)

Studenterna var nöjda med årets kurs. Betyget var dock något lägre (4.1) än förra året då det var ovanligt högt (4.8). Alla tycker kursen är relevant för utbildningen, många är nöjda med att projektarbetena handleds av personer utanför universitetet, och kontakten med handledare har fungerat bra. Hälften av studenterna har haft en arbetsbelastning på 30-40 timmar i veckan och de övriga något lägre. Dock är en student missnöjd med feedbacken som hen fått på sina prestationer. Det finns också ett visst missnöje med att betyget VG saknas. En del studenter lägger ner massor av arbete på projektet, medan andra klarar sig genom med betydligt mindre arbetsinsats men får ändå samma betyg.

Studenterna har utvecklat sin förmåga att kommunicera skriftligt och muntlig, arbeta i grupp (förutom en som jobbade ensam i projektet) och att lösa problem, vilket är viktiga mål med kursen. När det gäller de specifika momenten är betygen ungefär samma som förra året: intervjumomentet hade 2.9 i år och 2.8 förra året. Projektledningen hade 4.4 i år och 4.4 förra året. Meta-analysen hade 3.5 i år och 3.8 förra året. Systemanalysen CLD hade 4.0 i år och 4.3 förra året. STELLA- modelleringen hade 3.7 i år och 4.3 förra året.

Lärarlagets utvärdering

Kursen fungerar mycket bra. Studenterna är nöjda med att utöka sitt nätverk och utföra realistiska arbetsuppgifter för företag och myndigheter. Alla delmomenten är väl inarbetade och fungerar bra även om en del av ”verktygen” som studenterna får med sig passar vissa bättre än andra. En del har till exempel redan haft övningar i intervju-enkät-teknik, medan andra inte tycker att systemanalys passar bra i det projektet som de ska genomföra på kursen. Men de flesta får med sig relevant kunskap från alla momenten och det finns ingen anledning att ändra på dem i nuläget, förutom att vi behöver en ny lärare på meta-analysmomentet på grund av pensionsavgång.

Utvärderingar av förändringar sen förra året

Den största förändringen sen förra året var att kursen gick on-line. Nästan alla studenter tyckte att detta fungerade bra. Övningar och redovisningar kunde klaras utan problem även om en del övningar fick modifieras eftersom vi inte hade tillgång till lånedatorer. Vi kunde till exempel inte köra samma meta-analysövning som vi gjort tidigare, men det fungerade bra med en enklare övning som kunde göras i excel.

Förslag på förändringar till nästa kurs

Till nästa år måste vi ha en ersättare till Per Erik Isberg på meta-analysmomentet. Det vore lämpligt att den nya personen får möjlighet att bli inkörd på uppgiften i god tid innan kursstart. För att få mer rättvisa vid redovisningarna ska vi slumpa turordningen så att inte samma projektgrupp redovisar sitt arbete sist varje gång. Kursledaren kommer också ha ett möte med studenterna i början av december för att de ska kunna ställa frågor angående rapportens utformning, och också kunna få feedback på sin disposition om så önskas.

Håkan Wallander 1/3 2021.

Övriga lärare har sett denna rapport och samtyckt till innehållet.