Kursanalys: Samhällsplanering med klimatperspektiv MVEN27, vårterminen 2021

Kursansvarig

Johanna Alkan Olsson
johanna [dot] alkan_olsson [at] cec [dot] lu [dot] se (johanna[dot]alkan_olsson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Aktiva studenter 29

Betygsfördelning

20 VG 5 G (4 st ej lämnat in)

Lärarlag

Johanna Alkan Olsson (kursansvarig) Birgitta Nordquist (LTH Bygg) Carlos Martinez Avilia (CEC) Helena Hansson (CEC), Maria Johansson (LTH Arkitektur) Mattias Kristoffersson (AMM) Hanna Fors (CEC) Johanna Sörensen (TVRL/LTH) (+ föreläsningar av externa experter och seminariehandledning av doktorander och Foass.)

Sammanfattning av kursvärderingen

19 av 29 studenter svarade på den skriftliga utvärderingen. I slutet på kursen genomfördes också en muntlig utvärdering i samband med slutpresentationen (där vi poängterade att de inte behövde uttala sig i och med att de inte var anonyma).

Studenterna var relativt nöjda kursen, (snitt på 4.1 i den totala bedömningen av kursen på en femgradig skala) och studenterna var nöjda med innehållet, tyckte den var relevant för deras utbildning (snitt 4.6 på en femgradig skala) och hur vi som lärare har stöttat deras lärande. Däremot var det f flera studenterna inte haft helt klart för sig vad som förväntats av dem under delar av kursen.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Upplägget på kursen var i stort sett det samma som men den stora skillnaden var att all undervisning bedrevs online. Detta medförde en hel del extraarbete för lärare och mycket extra stress då online situationen verkar leda till en hel del mindre konstruktiva interaktioner mellan lärare och studenter (mycket små mailande, mer skapande av ”irritationstrådar” i klassens sociala mediekanaler. Dock uppfattade lärarlaget att vissa moment så som handledning i grupp funderade mer smidigt online än online. Men i relation till utvärderingen kan vi konstatera att denna situation uppfattas olika av olika studenter. Vilket är viktigt att tänka på för upplägget av framtida kurser.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Feedbacken ökades men studenterna uppfattar fortfarande att de inte har 100% koll på vad som förväntas av dem. Vi arbetar på att tydliggöra flytet i kursen. Inga stora förändringar av upplägget gjordes sedan förra kursomgången gavs. Mindre justeringar i övningar mycket fokus på nya instruktioner bla. påbjudet av CANVAS. Feedback strukturen har stärkts ytterligare vilket ger effekt på lärandet.

Förslag på förändringar till nästa kurs

• Minska antalet VG grundade skriftliga uppgifter i början av kursen för att ge en mjukare start.
  • Tydliggöra arbetsprocesserna i de större arbetena litteraturöversikt och grupparbete.
  • Öka möjligheten att visa att man kan reflektera kring vetenskaplig metod genom att omarbeta hemtentans relation till gruppuppgiften.