Kursanalys: Riskanalys inom natur, miljö och hälsa, MVEC12 höstterminen 2020

Kursanalys för utskrift (PDF 120 kB, ny flik)

Kursansvarig

Maria Hansson
maria [dot] hansson [at] cec [dot] lu [dot] se (maria[dot]hansson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter: 12
Betyg G: 4 och VG: 7.  En student slutförde aldrig kursen.

Timfördelning

Totalt sett hade vi 17 lärare som undervisade på kursen, antingen som föreläsare eller höll i övningsmoment.

Kursens innehåll

Kursen har koncentrerats på att studenterna ska kunna förstå, analysera och utvärdera riskproblematik inom hälso- natur- och miljöområden. En kombination av föreläsningar, övningar och inlämningsuppgifter har använts för att uppnå kursens mål. Vi har även använt oss av rapporter från olika myndigheter för att studenterna ska identifiera relevant riskinformation som används inom områden idag ute i samhället. Detta innebär att studenterna till mycket hög grad på olika sätt övat att sammanställa information som sedan presenterats både muntligen och skriftligt. Övningsrapporter har utförts enskilt eller i grupper, de har redovisats skriftligt med inlämning och i vissa fall följts av muntlig redovisning.

Kursutvärderingar

Inom kursen har vi gjort:

• 1 övergripande kursutvärdering med de gemensamma frågor vi har
  • 2 muntliga avstämningar av kursen efter vecka två och vecka fyra, gemensam diskussion om vad som fungerar bra och mindre bra.

Övergripande kursutvärdering (baserat på 9 svar):

Överlag var studenterna nöjda med kursen (3,9), vilket är linje med kursens bedömning året innan (4,0). Studenterna tycker att kursen är relevant för deras utbildning (4,3). Under kursens gång tyckte studenterna att arbetsbelastningen inte var för stor, överlag har lärarnas pedagogiska insatser uppskattats. Däremot ansåg studenterna att det behövdes mer feedback på presentationer, att grupparbete inte fungerade bra, och att de behövde mer hjälp med att förstå svåra moment. Majoriteten var inte nöjda med kursboken (2,3).

Överlag tyckte studenterna att Momentet med Hälsa var bra (3,6), Natur och Miljörisker i samhället var mycket bra (4,4), och Tillämpningar mycket bra (3,8). Det avslutande Projektarbetet ansågs också vara ett bra moment (4,2). Examinationen tyckte studenterna motsvarade att man hade en verklig förståelse för kursinnehållet (3,6).

Förslag på förändringar till nästa kurs (Maria)

Till nästa år kommer plattformen Canvas användas på ett annat sätt än tidigare, med bättre struktur och tydligare upplägg. Översikten kommer då blir bättre och uppgifterna och förväntningar på studenterna lättare att förstå. Vi kommer även använda mer inläsningsmaterial från andra böcker än årets kursbok (materialet kommer då delas av lärare, genom Canvas), och eventuellt ska vi byta kursbok eller stryka kursboken.

På grund av omvärldsläget med Covid-19 tvingades samtliga föreläsningar, all handledning och redovisningar ges online över Zoom. Canvas fick också en större roll för delning av material och delning av information. För att hantera den nya situationen och för att studenterna fortsatt skulle få en bra utbildning anpassade lärarna sina föreläsningar och övningar för att passa det nya upplägget, i den utsträckning det gick eller behövdes.

Grupparbeten försvårades dock och studenterna själv tyckte detta blev svårt att genomföra på ett givande sätt. Överlag tyckte studenterna att det digitala formatet fungerat bra (4,4). Vissa positiva lärdomar kunde också dras från det framtvingade läget. I framtiden kan därför även digitala moment komma att planeras från början tillsammans med campusbaserat arbete, för att tex. öka flexibiliteten för lärare.