Kursanalys: Miljöpolitik och förvaltning (MVEB16) vårterminen 2023

Antal studenter

Antal svar

Betyg

4,6 (medel på frågan om jag är nöjd med kursen)

Sammanfattning av kursvärderingen

Elva av fjorton studenter svarade på utvärderingen. De flesta studenter var mycket nöjda med kursen. Kursen fick betyget 4,6 (medel). Studenterna upplevde att kursen var relevant för deras utbildning (medel 4,6) och att kursens mål uppnåddes (medel 4,6). Även om ett medelvärde på 4,1 indikerar att studenterna hade klart för sig vad som förväntades av dem på kursen, fanns det några studenter som gav betyg 2 eller 3 på frågan. På frisvaren framkom att några studenter inte förstått att kurslitteraturen var central för kurspappret och att någon student känt sig osäker på vad som förväntades på det avslutande oppositionsseminariet. Studenterna har upplevt att lärarna har inspirerat dem att göra sitt bästa (medel 4,3) och att de fått stöd, hjälp och tillräcklig återkoppling (medel 4,3). De anser sig blivit jämställt behandlade på kursen (medel 4,9).
Studenterna svarar att arbetsbelastningen har varit relativt låg (medel 1,6 på fråga om belastningen varit för hög). Det är stor spridning i hur mycket studenterna anger att de har arbetat med kursen – mellan 10 och 40 timmar per vecka (tre studenter svarar 10-20 timmar och en 30-40 timmar).

Lärarlagets kommentarer

Föregående år fick vi genomgående betydligt lägre betyg i utvärderingen. Inga större ändringar genomfördes efter förra kursen, så årets utvärdering bekräftar vår bild av att det var tillfälligheter som gjorde att kursen fungerade sämre.
Studenterna svarar i år att de uppskattar blandningen av olika typer av lärtillfällen som finns på kursen och att kursen generellt är väl strukturerad och avvägd. I vissa fall var föreläsningarna något för korta.
Som vanligt anger många studenter att tempot i kursen är lågt. Samtidigt anger flera studenter i frisvaren att de inte förstått hur viktig kurslitteraturen skulle vara för kurspappret och därför inte lagt tillräcklig tid på läsande. En student menar att det var skönt att det fanns tillräcklig tid att läsa. Lärarlagets bedömning är att det behövs mycket tid för att läsa litteraturen som består av flera böcker och artiklar. Vi behöver, som alltid, poängtera i än högre utsträckning varför vi har flera böcker, hur de kompletterar varandra och att en viktig del av kursen är att självständigt läsa kurslitteraturen, och att kurslitteraturen är central för kurspappret.
Utvärdering av förändringar sedan förra kursen
Inga förändringar gjordes till årets kurs.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Vi kommer att se över föreläsningarna i kursens sista del, som i år togs över av huvudläraren. Här kommer ytterligare timmar läggas in.

Övriga lärare på kursen

Hanna Ekström, Karl Holmberg och Maja Tejre (alla vid Statsvetenskapliga institutionen)