Kursanalys: Miljö- och hälsoskyddsarbete, metodik och praktik, MVEN11 vårterminen 2021

Kursansvarig

Andréa Hjärne
andrea [dot] hjarne [at] cec [dot] lu [dot] se (andrea[dot]hjarne[at]cec[dot]lu[dot]se)

Kursanalys (PDF 167 kB, ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

Muntlig och skriftlig utvärdering överensstämmer. Mycket bra resultat, betyg nästan bara 4-5. Studenterna verkar nöjda. Mycket nöjda med sina praktikplatser. (Handledarna var gav i sin tur mycket gott betyg på samtliga studenter som gjorde praktik.) Mest missnöje kände studenterna med projektet och att föreläsningar och grupparbeten ligger i klump efter varandra istället för att alternera och ha grupparbeten igång under hela teoridelen. Synpunkter och önskemål avsåg annars främst kursansvarigs planering, föreläsningar och systematik på Canvas samt innehållet i del av bullerföreläsningen. Önskemål framfördes om en mer praktisk inriktning på tillsynsbesök, konflikthantering och att skriva beslut.

Lärarlagets kommentarer

Det var en utmaning att vara ny kursansvarig med begränsad tid samtidigt som en pandemi gjorde att hela teoridelen blev digital och det blev svårt för studenterna att hitta praktikplatser. Flera anpassningar har behövts göras. Extra ansträngning lades in för att förmå arbetsplatser att ordna med praktik. För de fyra studenter som inte hittade praktikplats och de tre studenter som behövde komplettera en deltidspraktik, förbereddes ett projekt som skulle ge studenterna möjlighet till besök hos ”tillsynsobjekt”. Projektet kunde genomföras men studenter var missnöjda med utebliven praktik och sned arbetsfördelning, vilket krävde uppföljning med komplettering. Projektalternativ kommer inte att finnas framöver. Det positiva var möjligheten för gästföreläsare att delta digitalt, vilket kan vara lämpligt att delvis behålla permanent. På det stora hela utföll kursen väl, trots omständigheterna. Är enig med studenternas synpunkter.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Dokumentsystematik på Canvas kan förbättras i enlighet med önskemål (nu var det tidsbrist). Ny kursansvarig blev ok, men lite röriga föreläsningar/schemaändringar. Delvis ändrade gruppövningar och stadsplaneringseminarium med självständig stadsvandring var mycket uppskattade. Utökad föreläsning av Gregor Holmgren om myndighetsutövning mkt bra. Nya föreläsare om inspektion var bra med måste ha större inriktning mot hälsoskyddstillsyn samt praktiska övningar (när vi kan ha när-undervisning)

Förslag till förändringar till nästa kurs

• Se ovan om systematik på canvas.
  • Tydligare föreläsningspass av kursledaren
  • Föreläsningar kommer att varvas med gruppövningar som får längre arbetstid.
  • Bullerföreläsningen drar ner på teoridelen och får ett nytt pass om praktiska frågor som är vanliga i ärenden (förslag: bullerbedömning i vägbullerärende)
  • Om möjligt: praktiskt rollspel om tillsynsbesök/partsbemötande.
  • Föreläsningen om tillsynsbesök ska justeras mot hälsoskydd
  • Ny föreläsningsdag: Energi-/klimattillsyn

Övriga lärare på kursen