Kursanalys: Klimatstrategiska metoder MVEN18, vårterminen 2021

Kursansvarig

Niklas Vareman
niklas [dot] vareman [at] med [dot] lu [dot] se (niklas[dot]vareman[at]med[dot]lu[dot]se)

Kursanalys (PDF 160 kB, ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

16 av 27 studenter besvarade frågorna i kursutvärderingen. De som svarat gav en blandad bild av hur nöjda de var med kursen, där 9 av 16 var neutrala eller nöjda (3 resp. 4 på skalan från 1 (missnöjd) till 5 (mycket nöjd)). Kursen ansågs vara relevant för utbildningen (en av 16 under 3) och kursmålen ansågs ha uppnåtts tillfredsställande eller väl (13 av 16 svarande gav 3 eller mer).
Vad gäller lärarnas engagemang och feedback på uppgifter gavs även här en blandad bild. Så även på frågan om övergången till distansundervisning fungerat väl. Arbete med grupparbeten och annan kommunikation mellan studenterna fungerade tillfredsställande eller väl trots arbete på distans (13 av 16 gav 3 eller mer).
Ett försök att förstå den blandade bilden av både kursen som helhet och lärarnas kontakt med studenterna kan vara just att vissa studenter inte upplevde att distansundervisningen fungerade som de förväntade sig. Något som stöder en sådan förklaring är att det under kursens gång, från ett par studenter, framfördes klagomål på kursens Canvasstruktur. Dock ska sägas att det även fanns studenter som tydligt meddelade att kursen fungerade väl.
Alla upplever att de blivit jämlikt behandlade. Tiden som krävts var lagom, för att klara kursen behövde man ha förstått kursinnehållet
.

Lärarlagets kommentarer

Kursen genomfördes på zoom på grund av coronasituationen. Detta påverkade projektarbeten, framför allt ett som innebär intervjuer och observation på plats ute i kommuner. Det ansågs dock att detta projekt kunde genomföras på ett sätt som gav studenterna den övning de behöver. Naturligtvis blir det inte samma sak att göra detta på distans, dock.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Se ovan om riskbedömningsuppgiften. Distansundervisningen fungerade ok då det gällde föreläsningar och de flesta övningar.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Kursen kommer nästa gång, om inte något oförutsett händer med nya virusvarianter, ges på plats.