Kursanalys: Klimatstrategiska metoder MVEN18, vårterminen 2020

Kursansvarig

Niklas Vareman
niklas [dot] vareman [at] med [dot] lu [dot] se (niklas[dot]vareman[at]med[dot]lu[dot]se)

Kursanalys för utskrift (PDF 130 kB, ny flik)

A. Statistik

Antal studenter: 29

Betyg: VG: 21, G: 8

B. Utvärdering

Sammanfattning av kursutvärderingen

12 av 29 studenter besvarade frågorna i kursutvärderingen. Studenterna som svarat var nöjda med kursen, om än inte entusiastiskt så. På skalan från 1 (missnöjd) till 5 (mycket nöjd) var det en tvåa, sex treor, fyra fyror och en femma. Kursen ansågs vara relevant för utbildningen (alla svarat 4 eller 5) och kursmålen ansågs ha uppnåtts väl (8 av 11 svarande gav 4 eller 5 poäng).
Vad gäller lärarnas engagemang och feedback på uppgifter fördelar sig svaren ganska jämnt mellan 3, 4 och 5. Alla upplever att de blivit jämlikt behandlade. Tiden som krävts var lagom, för att klara kursen behövde man ha förstått kursinnehållet.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Kursen flyttade över till zoom pga coronasituationen. Detta påverkade projektarbeten, framför allt ett som innebär intervjuer och observation på plats ute i kommuner. Det ansågs dock att detta projekt kunde genomföras på ett sätt som gav studenterna den övning de behöver. Naturligtvis blir det inte samma sak att göra detta på distans, dock.
Riskbedömningsuppgiften hade sina problem. Något omgjord med nya moment som blev svårt för studenterna att ta till sig, framför allt pga distanssituationen.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Se ovan om riskbedömningsuppgiften. Distansundervisningen fungerade ok då det gällde föreläsningar och de flesta övningarna.

Förslag på förändringar till nästa kurs

Vi försöker helt enkelt genomföra kursen som denna gång. Lärplattformen är ändrad från Live@Lund till Canvas.