Kursanalys: Klimatförändringen, vetenskap och samhälle MVEN15, höstterminen 2020

Kursansvarig

Niklas Vareman
niklas [dot] vareman [at] med [dot] lu [dot] se (niklas[dot]vareman[at]med[dot]lu[dot]se)

Kursanalys för utskrift (PDF 139 kB, ny flik)

A. Statistik

Antal studenter: 31

Betyg: VG: 18, G: 13

B. Utvärdering

Sammanfattning av kursutvärderingen

Studenterna var i det stora hela nöjda med kursen (alla 3 eller högre, 16 av 21 4 eller högre). Kursen anses relevant för utbildningen (18 av 20 4 eller 5). Kursens mål ansågs ha uppnåtts (20 av 21 svarande gav 4 – 5 poäng av 5). Lärarna upplevdes som motiverande (19 av 21 gav 3 - 5) under kursens gång.  Feedback lite mer blandat men 17 av 21 sätter 4 eller 5 på att man fått bra feedback och hjälp att förstå. Övergången till online-undervisning p.g.a coronapandemin har fungerat bra, tycker studenterna (alla sätter 3 eller mer, 18 av 21 4 eller 5).
I fritextsvar kommer det fram att kursens struktur på Canvas kunde varit tydligare.  Att övningarna ligger för tätt och att det blev svårt att få tid inför tentan p.g.a detta. Balansen i kursen kommenterades också. Ganska lugnt i början och mycket arbete mot slutet.
Fritextsvaren visar också att studenterna mycket uppskattar kursen som helhet. De olika ämnena, nivån, upplägg med föreläsningar, övningar och projekt fungerade mycket bra. Framför allt tas övningarna upp som något mycket positivt, likaså exkursionen. Lärarnas inställning till studenterna uppskattas.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Föreläsningarna har fungerat bra trots online-undervisning. Övningarna gick också att genomföra tillfredsställande och uppsamlingsseminarier fungerade riktigt bra. Exkursionen, som blev något ganska annorlunda jämfört med det vanliga, hållen i Lund istället för en rundresa i Skåne, avlöpte väl.
Lagom många lärare som kunde ha överblick över sina respektive delar.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Onlineundervisningen beskrivs ovan (blir väl inget bestående förstås). Hur kursen är upplagd på Canvas kan utvecklas. Att ha gemensamt tema i uppsamlingsseminarierna, något som gjordes för andra året men något mer utvecklat, fungerar mycket bra.
Förslag på förändringar till nästa kurs
Mindre online-undervisning, förhoppningsvis. Arbeta vidare på att presentera kursen på Canvas. Vi kommer att ha en ny lärare på naturvetenskapsdelen. Gäller att få in honom i arbetet också