Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Hållbar utveckling för jorden, livet och miljön (MNXD11) höstterminen 2023

Kursansvarig

Helena Hanson
helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

15

Antal svar

3

Betyg

6 G

Sammanfattning av kursvärderingen

Endast tre av studenterna svarade på utvärderingen vilket behöver tas i beaktning när resultatet analyseras. Som komplement till den skriftliga utvärderingen genomfördes dock en muntlig utvärdering där alla studenterna uttryckte de var nöjda med kursen. 

Studenterna har svarat på frågorna enligt skalan 1 till 5. Alla studenter svarade att de var nöjda med kursen i stort (5). De svarande utryckte även att kursen var relevant för deras utbildning i stort (4) och att kursens mål från kursplanen hade nåtts (4.3). Studenterna svarade även att de har haft klart för sig vad som krävs av dem (4.3), att lärarna hade inspirerat dem (4.7) och gett bra med feedback (4.3). De uttryckte att arbetsbelastningen inte hade varit för stor (1.7), och alla ansåg sig ha haft tillräckligt med tid för att bearbeta den inhämtade kunskapen (5). Två av studenterna angav att de arbetat 0–10 timmar i veckan med kursen, medan den tredje svarade 10–20 timmar. De flesta studenter angav att det inte krävts en massa faktakunskaper för att klara kursen (1.3). Alla svarade medel på frågan huruvida de examinerade momenten krävde verklig förståelse för kursinnehållet (3.0), vilken var en sänkning från föregående år då siffran låg på 4.2. De uttrycker generellt lite lägre poäng för metodfärdigheter (3.3). Alla de svarande uppger att de blivit jämlikt behandlade (5.0). De kursegna frågorna visar att de anser att de fyra modulerna har kompletterat varandra (5.0), och att de har fått grundläggande kunskap kring hållbar utveckling ur ett miljövetenskapligt perspektiv (5.0). 

Lärarlagets kommentarer

En bra blandning av studenter (ålder, utbildning, praktisk erfarenhet) som bidragit till intressanta samtal och diskussioner kring hållbarhetsfrågor. 

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Resultatet från utvärderingen 2023 är liknande det från 2022.  En skillnad mellan åren ligger i svarsfrekvensen där endast hälften av studenterna svarade 2023 jämfört med 2022 då alla studenter svarade. En förändring som har skett mellan åren är att utvärderingen har flyttats till Canvas. Det är möjligt att det kan ha påverkat svarsfrekvensen och är något som borde följas upp för fler kurser. Eftersom studenterna var nöjda med kursen HT2022 så genomfördes inga större förändringar inför HT2023. 

Förslag till förändringar till nästa kurs

De studenter som slutför kursen är nöjda, men samtidigt försvinner flera studenter längs vägen, vilket är något som lärarlaget behöver arbete med. Kan vi på något sätt förhindra avhoppen? Kan vi arbeta mer med inspelat material, dvs mindre live föreläsningar, kan vi ta bort/slå samman något moment som kräver digital närvaro? Fokus inför HT2024 bör ligga på att öka antalet studenter som fullföljer kursen. 

Övriga lärare på kursen

De lärare som är ansvariga för de andra tre modulerna (biologi, naturgeografi och geologi) har fått ta del av svaren på kursutvärderingen och läst igenom kursanalysen.