Kursanalys: Ett cirkulärt och biobaserat samhälle MVES13, vårterminen 2022

Kursansvarig

Helena Hanson
Helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (Helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter: 9
Antal svar: 5
Betyg: 2

Sammanfattning av kursvärderingen

Relativt dålig utvärdering, inte nöjda studenter. Uttrycker att de inte har haft klart vad som krävs av dem (1.4), inte uppfattar att kursplanens innehåll är tydlig i kursen (2.4), samt ger relativt låga betyg till lärares feedback (3.2) och inspiration (2.6). Relativt låg arbetsbelastning – medelvärde 2,2, och de flesta anger att de har haft gott om tid för momenten (4.0). De flesta studenter anger att det inte krävts en massa faktakunskaper för att klara kursen (1.2). Utrycker att kursen inte ökat deras förmåga att analysera och lösa problem (2.2). Alla de svarande uppger att de blivit jämlikt behandlade.

Lärarlagets kommentarer

En relativt tyst grupp studenter på föreläsningar, och vid flera tillfällen dök inte studenter upp vid handledningstillfällen. De gav inte uttryck för sina relativt negativa åsikter om kursen under kursens gång, vilket är synd då det alltid finns möjligheter till förklaringar/förbättringar.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

En betydlig nedgång jämfört med tidigare år. Kursens innehåll har inte ändrats, vilket gör utvärderingen något svår att göra. Möjligt att Covid pandemin påverkade deras syn på kursen då de läste på plats terminen innan.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Inga större förändringar planeras. Tiden på upprop och introduktion kommer att ökas för att ge mer tid att gå igenom kursens mål samt upplägg och innehåll. Lite fler föreläsningar kommer att läggas in (fokus externa föreläsare) och antalet skriftliga G uppgifter kommer att minskas något. Ett större fokus kommer att lägga på muntliga presentationer. Tydligare avstämning med studenterna efter någon vecka för att fånga upp eventuellt missnöje/oklarheter tidigare.

Övriga lärare på kursen

Synpunkterna ovan delas av samtliga lärare.