Kursanalys: Analys- och metodik (MVEN13), höstterminen 2023

Antal studenter

Antal svar

Betyg

6 VG, 3 G (2 skrev ej tentan)

Sammanfattning av kursvärderingen

Kursen får ett överlag negativt omdöme från deltagande studenter, med fokus på otillräcklig feedback på uppgifter, brist på röd tråd i momenten och praktiska moment, samt för lite övning av MKB. Positiva omdömen gavs för statistikdelen, som ansågs både
relevant och mycket bra genomgående.

Lärarlagets kommentarer

Lärarna upplevde att kursens moment överlag genomfördes utan problem och gick bra, med engagerade studenter och högt
deltagande i föreläsningar och övningar. En tydligare röd tråd kan arbetas fram. Kritik som framfördes diskuterades direkt med
studenterna för att försöka hitta lösningar.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Kursen har i år fått kursansvarig och även nya lärare som inte varit med tidigare år. Nya uppgifter som inte varit del av kursen förut
tillkom, samt ett nytt upplägg av hur kursen genomfördes i sina olika delar. Kursen kommer omarbetas i alla delar tills nästa år,
med omfattande utveckling av de olika ingående momenten. Vissa moment kan då tas bort och ersättas av andra om det anses
förbättra innehållet.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Kursen genomgår ett genomgripande förändringsarbete med mål att förbättra innehållet, miljövetenskaplig relevans och förmedling av kunskaper för studenterna. Nästa kurstillfälle HT24 ska ha ökat fokus på kunskaper om olika analysmetoder, förbättra kommunikationen kring syfte och mål med olika deluppgifterna samt ge bättre feedback. Målet är även att skapa bättre röd tråd som knyter ihop kursens olika delar.

Övriga lärare på kursen

Kursen hade en gästlärare från IVL under kurstillfället med ett avsnitt om PFAS som innehöll föreläsningar och övning.