Farm2Forest – hållbart jordbruk i en biobaserad framtid

Yann Clough sitter med ryggen mot ett träd i en skog. Foto.
Professor Yann Clough vid Centrum för miljö- och klimatforskning, CEC och hans kollegor vid BECC har nyligen påbörjat forskningsprojektet Farm2Forest.

Forskning och samhälle i nära samverkan. Det är grunden för Farm2Forest som ska ge underlag för kommande reformer i den svenska och europeiska jordbruks- och skogsbrukspolitiken. Tanken är att kombinera både ekonomiska och ekologiska data och modeller för att utvärdera olika framtidsscenarios för jordbruk i skogsbygder, som ytmässigt står för en betydande del av svenskt jordbruk.

– Jordbruket och skogsbruket är två sektorer som ofta betraktas var för sig. Samtidigt hänger de nära ihop. Både ur ett ekologiskt och ekonomiskt perspektiv måste man se dem tillsammans.

Det förklarar professor Yann Clough vid Centrum för miljö- och klimatforskning, CEC. Han och kollegor vid BECC, ett av de strategiska forskningsområdena vid Lunds universitet, har nyligen påbörjat forskningsprojektet Farm2Forest. Målet är att förstå vilka krav som samhällets stora utmaningar ställer på de areella näringarna som jord- och skogsbruk.

Läs vidare i det senaste temat i Mission is Possible, Lunds universitets populärvetenskapliga webbmagasin om de strategiska forskningsområdena:
Farm2Forest – hållbart jordbruk i en biobaserad framtid, på www.lu.se