Foto av Nina Reistad

• Nina Reistad
  • Bodil Jönsson

Summary, in Swedish

I denna bok utgår författarna både från experimentalfysikens varför och experimentalfysikens hur. De ger bakgrunder och visioner tillsammans med handfasta kunskaper inom den experimentella fysiken. Boken är främst avsedd för teknologer, naturvetare och lärare. Men framställningen är medvetet utformad för att också kunna nå utanför denna krets, och bokens första halva kräver inga speciella matematiska förkunskaper. Bodil Jönsson och Nina Reistad arbetar till vardags som experiment talfysiker vid Tekniska och Naturvetenskapliga Högskolan i Lund, bla med undervisning och forskning utifrån de utgångspunkter för experimentalfysik som de redovisar i boken. Boken ingår i en serie fysikböcker från Studentlitteratur.

Avdelning/ar

• Nationellt Resurscentrum för Fysik