Lunds Universitet och SEI signerar MoU

SEI:s logotyp.

I januari 2017 signerade Lunds universitet ett Memorandum of Understanding med Stockholm Environmental Institute, SEI.

Samarbetet mellan Lunds universitet och SEI har pågått en längre tid inom områden som klimatanpassning, anpassningar till fossilfri ekonomi i Sverige, jordbruk och livsmedelssäkerhet och senast med ett gemensamt 58 MSEK Mistra Geopolitik och Hållbar Utveckling-program. Framtida forskningssamarbeten planeras runt bland annat bioekonomi.

“Jag är mycket optimistisk om denna överenskommelse,” sade Torbjörn von Schantz, rektor på Lunds universitet. “Det räcker inte för ett universitet att producera fakta och data; vi måste även arbeta med institut som SEI som kan överföra våra resultat till beslutsfattarna.”

Signeringen av Lund–SEI MoU:et ägde rum på SEI:s huvudkontor i Stockholm den 30 januari. Signeringsevenemanget innefattade även ett seminarium med presentationer från båda parter av intressant forskning inom områden som bioekonomi, elektrifierade transportsystem, och Trase, en plattform för ökad transparens i försörjningskedjor.

“SEI tror på starka partnerskap med andra akademiska institutioner. Tillsammans är vi bättre förberedda att adressera allt mer komplexa hållbarhetsfrågor och att ge stöd åt lagstiftare och beslutsfattare.” sade Johan Kuylenstierna chef för SEI.

SEI:s webbplats

Om Trase på www.sei-international.org