Kursfordringar för examen naturvetenskaplig kandidatexamen huvudområde Miljövetenskap

I examen ska ingå:

Minst 90 högskolepoäng miljövetenskapliga kurser inkluderande följande kurser (eller motsvarande)

Obligatoriska kurser 45 hp

MVEA10 Miljövetenskap: Grundkurs, 15 hp
KEMA20 Kemi: Allmän kemi, 15 hp
MVEC18 Miljövetenskap: Miljörätt för miljövetare, 15 hp

Valbara kurser 60 hp

MVEC20 Miljövetenskap: Industriell miljöekonomi för miljövetare, 15 hp
eller
MVEB16 Miljövetenskap: Miljöpolitik och förvaltning, 15 hp

Samt tre av följande kurser:

FYSA25 Fysik: Miljöfysik, 15 hp
GEOA82 Geologi: Berg, jord och vatten i ett miljöperspektiv, 15 hp
BIOC10 Biologi: Ekologi, 15 hp
BIOA10 Biologi: Cell- och mikrobiologi, 15 hp

För studenter som påbörjat programmet före höstterminen 2022 ska två av ovanstående kurser ingå.

Valfria kurser 60 hp

Examensarbete 15 hp

MVEK12 Miljövetenskap: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp
eller