Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Tillämpad miljövetenskap (MVEN24) HT23

Kursansvarig

Håkan Wallander
hakan [dot] wallander [at] biol [dot] lu [dot] se (hakan[dot]wallander[at]biol[dot]lu[dot]se)

Statistik

Antal studenter

10

Antal svar

6

Betyg

9G (VG finns inte med som möjlighet på kursen).

Sammanfattning av kursutvärdering

Studenterna var mycket nöjda med årets kurs (betyg 4.7).  Alla (5.0) tycker kursen är relevant för utbildningen och de är nöjda med att projektarbetena handleds av personer som ofta kommer utanför universitetet och ger dem realistiska arbetsuppgifter. Kontakten med handledare har fungerat bra i samtliga projekt, även om det i ett av projekten tog relativt lång tid att komma fram till ett syfte med projektet. I genomsnitt har studenterna haft en arbetsbelastning på cirka 35 timmar i veckan, vilket är rimligt. Studenterna har varit engagerade och motiverade trots att det inte finns betyget VG på kursen, vilket visar att möjligheten att få göra ett realistiskt projekt för ett företag eller en kommun är tillräckligt stor motivator för att de ska göra sitt bästa.  

 Alla studenterna har utvecklat sin förmåga att kommunicera skriftligt och muntlig, arbeta i grupp och att lösa problem, vilket är viktiga mål med kursen. När det gäller de specifika momenten var studenterna mycket nöjda, betygen varierade mellan 3,7 och 4.8. De anser att alla moment är relevanta för utbildningen, även om metaanalys-momentet inte är lika väl kopplat till projektarbetena som de övriga momenten.  

Lärarlagets utvärdering

Kursen fungerar mycket bra. Studenterna är nöjda med att utöka sitt nätverk och utföra realistiska arbetsuppgifter för företag och myndigheter. Alla delmomenten är väl inarbetade och fungerar bra även om en del av ”verktygen” som studenterna får med sig passar vissa bättre än andra. Men de flesta får med sig relevant kunskap från alla momenten och det finns ingen anledning att ändra på dem i nuläget. 

Utvärderingar av förändringar sen förra året

På årets kurs fick de som kunde statistikprogrammet R använda det istället för MIX som använts tidigare. Och det fungerade bra.

Förslag på förändringar till nästa kurs:

Intervjumomenten fick göras via zoom eftersom Johanna var på resande fot. Om möjligt kommer detta moment att utföras på plats i Lund till nästa års kurs.  

Övriga lärare på kursen 

Johanna Alkan Olsson, Anna Lindgren, Deniz Koca, Radhlinah Aulin