Kursanalys: Tillämpad miljövetenskap MVEN24, höstterminen 2021

Kursansvarig: Håkan Wallander
hakan [dot] wallander [at] biol [dot] lu [dot] se (hakan[dot]wallander[at]biol[dot]lu[dot]se)

Antal studenter: 19
Antal svar: 12 (63%)
Betyg 19G, (VG finns inte med som möjlighet på kursen).

Kursanalys (PDF 538 kB, ny flik)

Sammanfattning av kursutvärdering

Studenterna var nöjda med årets kurs. Betyget var något högre (4.3) än förra året (4.1). Alla tycker kursen är relevant för utbildningen, de är nöjda med att projektarbetena handleds av personer utanför universitetet, och kontakten med handledare har i de flesta fall fungerat bra. Dock nämner en student att hen fick för lite feedback från AFRY-handledaren. Alla studenterna som svarat har haft en arbetsbelastning på 30–40 timmar i veckan. Studenterna har varit engagerade och motiverade trots att det inte finns betyget VG på kursen, vilket visar att möjligheten att få göra ett realistiskt projekt för ett företag eller en kommun är tillräckligt stor motivator för att de ska göra sitt bästa.
Studenterna har utvecklat sin förmåga att kommunicera skriftligt och muntlig, arbeta i grupp och att lösa problem, vilket är viktiga mål med kursen. När det gäller de specifika momenten var studenterna nöjda med alla delar, och speciellt nöjda med projektledningen. Flera studenter hade önskat att detta moment kommit tidigare i utbildningen. Något att fundera över för programledningen. Anna Lindberg har tagit över momentet meta-analysen från Per Erik Isberg och detta har fungerat bra. En del studenter nämner dock att det var för stort fokus på matematiken bakom analysen, och hade hellre fokuserat på att lära mer om att läsa och förstå meta-analyser. Systemanalysen är väl inarbetad och fungerar bra. Intervjumomentet fungerade bättre i år än förra året vilket troligen är en effekt av att Johanna Alkan Olsson gett extra handledning till de studentgrupper som använt intervjuer i sina projektarbeten.
Någon student uttryckte en önskan att redovisa vissa av delmomenten med en inlämning istället för presentationer i helklass.

Lärarlagets utvärdering

Kursen fungerar mycket bra. Studenterna är nöjda med att utöka sitt nätverk och utföra realistiska arbetsuppgifter för företag och myndigheter. Alla delmomenten är väl inarbetade och fungerar bra även om en del av ”verktygen” som studenterna får med sig passar vissa bättre än andra. Men de flesta får med sig relevant kunskap från alla momenten och det finns ingen anledning att ändra på dem i nuläget.

Utvärderingar av förändringar sen förra året

Den största förändringen sen förra året var att kursen kunde utföras på campus i år istället för on-line som förra året Dock fick slutredovisningarna göras on-line eftersom smittspridningen ökade efter jul. Detta var dock snarare en fördel än en nackdel, eftersom alla handledare, och en del av lärarna kunde vara med på redovisningen. Det är svårt att få med externa handledare om redovisningen sker på universitetet. Lärarbytet på meta-analysen har fungerat bra. Det har också fungerat mycket bra att Johanna Alkan Olsson tagit över Intervju-momentet från Linda Lundmark.

Förslag på förändringar till nästa kurs

Inga förändringar är planerade, men vi ska diskutera hur meta-analysen kan kopplas bättre till statistikdelen på kursen i Analys och Metodik (MVEN 13). Vi ska också diskutera om någon av redovisningarna kan göras som inlämning istället för en presentation, eller om någon kan göras i tvärgrupp istället för helklass.

Håkan Wallander 28/3 2022, Övriga lärare har sett denna rapport och samtyckt till innehållet.