Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Livsmedelssäkerhet, Höstterminen 2021

Kursansvarig: Åsa Håkansson
asa [dot] hakansson [at] food [dot] lth [dot] se (asa[dot]hakansson[at]food[dot]lth[dot]se)


Antal studenter: 6
Antal svar: 5
Betyg: 1 st G; 5 st VG

Kursanalys (PDF 164 kB, ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

Liksom tidigare år så var majoriteten av studenterna mycket nöjda med kursen (medelvärde 4,4) och de ansåg att kursen var relevant för deras utbildning (medelvärde 4,6). Vad beträffar kursens mål såsom de beskrivs i kursplanen, så har de uppnåtts väl under kursens gång (medelvärde 4,4), och på frågan om studenterna haft klart för sig vad som krävts av dem erhåller kursen medelvärdet 4,2. Även i år anser studenterna att lärarna har inspirerat och motiverat dem (medelvärde 4,8), att de fått bra feedback på sina prestationer och hjälp med att förstå svåra moment (medelvärde 4,8), samt att de har blivit jämlikt och jämställt behandlade på kursen (medelvärde 5,0). Detta år upplevde studenterna en något högre arbetsbelastning i jämförelse med fjolårets kurs (medelvärde 2,8 på påståendet ”Arbetsbelastningen har varit alltför stor på denna kurs”), men fler studenter än i fjol ansåg att de har haft tillräckligt med tid för att bearbeta den inhämtade kunskapen (medelvärde 4,4). Hälften av de studenter som besvarat frågan ”Ange hur många timmar/vecka som du i genomsnitt har ägnat åt studierna” har svarat 30-40 timmar/vecka (50,0%), medan 25 % har svarat 0-10 timmar/vecka och resterande 25 % har svarat 20-30 timmar/vecka. I år ansåg färre studenter att kursen inte baseras på utantill kunskap och medelvärdet höjdes från 2,1 till 2,8 och deras uppfattning om att examinationen krävde verklig förståelse för kursens innehåll sänktes från 4,7 till 4,4. Kursen har i övrigt getts ett högre medelvärde i år, med avseende på om den medfört att studenterna förbättrat sin förmåga att kommunicera muntligt/skriftligt (4,0), men ett något lägre medelvärde för förmågan att arbeta i grupp (3,4) och analysera och lösa problem (4,0).

Överlag gavs kursen detta år motsvarande siffror som de erhållna vid kursen HT2020. 

Lärarlagets kommentarer

Årets kurs hade 6 studenter, vilket är ca hälften så många som i fjol. Detta år fick studenterna återigen möjlighet att genomföra sin praktik – vilket är ett mycket värdefullt och uppskattat moment på kursen. Då fjolårets simulerade praktikfall (ersättning för praktiken under pandemin) föll väldigt väl ut, så fick studenterna detta år skriva om både ett simulerat praktikfall samt sin reella praktikdag. Detta koncept kommer vi fortsätta med, då det simulerade praktikfallet kompletterade en mindre informativ praktikdag. Under sin praktikdag så följer studenterna med en livsmedelsinspektör ut i verksamheten och av naturliga skäl är dessa tillsynsbesök av olika karaktär, vilket medför variation i studenternas upplevelser. Denna variation kunde på ett fullgott sätt göras heltäckande via det simulerade praktikfallet.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Då studenterna ges olika förutsättningar för sin skriftliga rapport i samband med den variation som förekommer under praktiken, så har den skriftliga praktikuppgiften kompletterats med det kontrollerade, simulerade praktikfallet. Detta har medfört att samtliga studenter har motsvarande information att basera sin rapport på.Förslag till förändringar till nästa kurs

Detta år fick lärarlaget inte så många förslag till förbättringar inför nästa år. I fritextsvaren anges att kursen var bra som den var och att man önskade att kursen startar på förmiddagen, i stället för på eftermiddagen. Detta ska lärarlaget försöka uppfylla inför HT2022.

Övriga lärare på kursen

Samtliga lärares insats på kursen har uppskattas av studenterna.