Kursanalys: Industriell miljöekonomi för miljövetare, MVEC14 vårterminen 2020

Kursansvarig
Håkan Rodhe
hakan [dot] rodhe [at] iiiee [dot] lu [dot] se (hakan[dot]rodhe[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

Kursanalys för utskrift (PDF 80 kB, ny flik)

Länk till svar på kursutvärdering: https://sunet.artologik.net/lu/report/Token/22481/0/dc33e24d-5285-436b-a03b-4d8995dfb62c

Betyg i kursvärderingen

4,5 av 5

Relevans för programmet

5 av 5

Antal deltagare

11 VG & 4G

Utvärdering

Det var en vass klass och den bästa studenten går nog in på en topp-trelista över bästa studenter genom tiderna. Däremot var de färre än vanligt vilket vi utnyttjade till att ytterligare öka interaktiviteten i undervisningen.

Coronavår som det var så hade vi lyckan att kunna genomföra alla praktiska delar inklusive studiebesök i processindustri innan vi fick gå över till digitalt. Den avslutande presentationsveckan skedde via zoom och det gick bra det med.

Kursvärderingen hade lite färre svar än en hade önskat men samtidigt är bilden den ger samstämmig med den gruppvisa utvärdering som vi genomförde vid sista passet på kursen. Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet.

Något som lyftes fram vid grupputvärderingen (och som inte kom fram i den individuella) var att de gillade formatet på slutpresentationerna vilket gjorde att det blev bra diskussioner, bra feedback och att det kändes givande att ta del av de olika projekten.

Vi gjorde även försök med kamraträttning av tentor. Det gick så pass bra att det inte var något som klagades på i någon av kursvärderingarna – och helt klart blev det ett ytterligare lärmoment för deltagarna när de tvingades värdera andra studenters svar. Sen innebar det nog inte att vi själva sparade särskilt mycket tid – vi fick ändå gå igenom tentorna. Men vi är överlag positiva till experimentet och hade inte corona slagit till så hade vi också kommit ihåg att göra en specifik uppföljning i kursvärderingen.