Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Ett cirkulärt och biobaserat samhälle (MVES13) vårterminen 2023

Kursansvarig

Helena Hanson
helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se

Antal studenter

 6

Antal svar

 3

Betyg

2.7

Sammanfattning av kursvärderingen

Endast tre av sex studenter svarade på utvärderingen vilket
behöver tas i beaktning när resultatet analyseras. Jämfört med
2022 var de tre studenterna som svarade mer nöjda. Nedan ges en
sammanfattning med medelvärde för svaren på de olika frågorna.
De svarande studenterna anser att kursen varit relativt relevant för
dem (3.7 jämfört med 1.4 2022), att de har haft relativt klart för
sig vad som krävs av dem (3.7) samt att lärarna har motiverat och
inspirerat dem (4.0). Däremot ge relativt låga betyg kring lärarnas
feedback (3.0). De svarande anger att arbetsbelastningen varit
relativt låg (2,3), samtidigt som de uttrycker ett medelvärde
gällande tid att bearbeta kursmaterial (3.3). De svarande
studenterna anger att det inte krävts en massa faktakunskaper för
att klara kursen (1.3) och att examinationen krävde verklig
förståelse för kursinnehållet (4.0). Kursen anser inte direkt ha ökat
deras förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt (3.0),
analysera och lösa problem (3.3, ska dock jämföras med 2.2
2022).
I fritextsvaren gavs kommentarer som gav en viss förklaring till
de svar som återfanns i enkäten. Dessa var mer värdefulla än
själva svaren för kursutvecklingen inför VT24.

Lärarlagets kommentarer

En relativt aktiv grupp av studenter som var intresserade och
drivna under hela kursens gång. Att de gav relativt höga svar
kring att examinationerna inte krävde mer än faktakunskap är ett
bra betyg åt utformningen av examinationsmomenten då
studenterna befinner sig på masternivå.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Kursens studenter ger ett sammantaget lågt betyg till kursen (2.7)
vilket ändå är högre än 2022 (2.0). När man granskar svaren för
de individuella frågorna ger studenterna dock en mer positiv bild
av kursen, viket känns som en utveckling i rätt riktning.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Inför VT24 kommer förändringar att göras. Något som påtalats
både i fritextsvaren i enkäten och i annan muntlig och skriftlig
kommunikation med studentgruppen VT23 är att de önskar mer
samverkan och samarbete med kursen MVEN27 som de läser
kursen parallellt med. Detta är något som kommer att genomföras
med ett förhoppningsvis gott resultat. De båda kurserna kommer
även att ha en gemensam Canvassida för att undvika att de både
kurserna råkar få olika information. I samband med
introduktionen kommer även mer tid att läggas på att gå igenom
kursens upplägg och innehåll, inklusive temat för kursens olika
uppgifter för att ge en bättre översikt.

Övriga lärare på kursen

De jag pratat med hade liknande uppfattning.