Kursanalys: Grundkurs Miljövetenskap, MVEA10 höstterminen 2022

Kursansvarig

Katarina Hedlund
Katarina [dot] Hedlund [at] biol [dot] lu [dot] se (Katarina[dot]Hedlund[at]biol[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Antal svar

Betyg

11 G, 35 VG.

Studenterna har nått mycket bra resultat och 46 av 52 registrerade har klarat av kursen helt. De har nått målen väl med 11 G och 35VG.

Sammanfattning kursutvärderingen

Inom kursen har vi gjort

• En övergripande kursutvärdering med de gemensamma frågor som görs inom CECs kurser, den innehåller även en självvärdering av arbetet i grupp, i samband med PBL arbetet

• Tre muntliga reflektioner över lärandeprocessen som en del i PBL undervisningen,

Synpunkter från dessa har skriftligt lämnats till kursledaren och lagts upp på Canvassidan till kursen.

Under 2022 så hade vi campusbaserad undervisning, men vi hade även teamsgrupper så att studenterna kunde kommunicera digitalt om någon hade förkylningssymptom eller dylikt. Från kursvärderingen som gjordes för hela kursen är studenterna överlag mycket nöjda med kursen (4,3 i medelbetyg) och de tycker att kursen är relevant för deras utbildning (4,6). Under kursens gång tyckte studenterna att arbetsbelastningen var stor, men vid den slutliga utvärderingen tyckte de att de hade tillräckligt med tid för att hinna med uppgifterna i kursen (3,5) och bedömde inte att arbetsbelastningen varit för hög (2,1- omvänd skala). Totalt sett hade studenterna använt mellan 20-30 timmer per vecka för arbetet på kursen. Lärarnas pedagogiska insatser bedömdes som mycket goda (3,9). Återkoppling på deras arbeten har uppskattats (3,8).  34 av 52 registrerade studenter fyllde i utvärderingen, detta är en lägre andel än vanligt och något vi måste jobba vidare med.

Vid de muntliga utvärderingarna i basgruppsarbetet kommenterades att återkopplingen var viktigt, samt att hjälpen i grupperna från handledare varierade något. I utvärderingen om basgruppsarbetet säger 53% av studenterna att basgruppsarbete alltid har kopplat nya kunskaper till förståelse, och 26% att de ofta kopplat ny kunskap till tidigare förståelse.

Kommentarer från lärarna om kursen

Campusundervisning fullt ut gjorde att studenterna fick en positiv start på kursen. Vi har gjort om en övning i intervju och enkätteknik samt lagt den under första temaperioden vid starten av kursen. Detta bidrog till att studenterna i grupperna lärde känna varandra snabbare och kunde lättare komma in i basgruppsarbetet.

Vi hade reviderat instruktioner och utförande av excel och statistikövningar enligt studenternas önskningar om att kraven blir klarare beskrivna samt att dessa ges mer tid. Vi hade även i år med en dag om forskning vid CEC där de yngre forskarna kort presenterade sin forskning, Detta var mycket uppskattat av studenterna och ökade förhoppningsvis deras motivation.

Alla handledare i grupperna gjorde ett fantastisk fint arbete med återkoppling till sina grupper.

/Kursansvarig

Katarina Hedlund