Kursanalys: Grundkurs Miljövetenskap, MVEA10 höstterminen 2021

Kursansvarig: Katarina Hedlund
katarina [dot] hedlund [at] biol [dot] lu [dot] se (katarina[dot]hedlund[at]biol[dot]lu[dot]se)

Kursanalys (PDF 170 kB, ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

Studenterna har nått mycket bra resultat och 50 av 52 har avklarat kursen helt. De har nått målen väl och 5 G och 45 VG är ett unikt resultat.

Inom kursen har vi gjort:

• 1 övergripande kursutvärdering med de gemensamma frågor som görs inom CEC:s kurser. Den innehåller även en självvärdering av arbetet i grupp, i samband med PBL arbetet.
  • 3 muntliga reflektioner över lärande processen som en del i PBL-undervisningen, Synpunkter från dessa har skriftligt lämnats till kursledaren och lagt upp på Canvassidan till kursen.

Under första perioden ht 2021, så hade vi en hybrid av distans och campusbaserad undervisning. Vi hade gruppövningar på campus och föreläsningar online. Över lag är studenterna nöjda med kursen (3,9), de tycker att kursen är relevant för deras utbildning (4,3). Under kursens gång tyckte studenterna att arbetsbelastningen var stor, men vid den slutliga utvärderingen tyckte de ändå att de hade tillräckligt med tid för att hinna göra det de skulle (3,6) och bedömde inte att arbetsbelastningen var för hög (2,0).  Lärarnas pedagogiska insatser hade en större spridning än tidigare år med ett medelbetyg (3,4). Återkoppling på deras arbeten har uppskattats (3,7).  27 av 52 registrerade studenter fyllde i utvärderingen, detta är en lägre andel än vanligt och något vi måste jobba med. Vid de muntliga utvärderingarna i basgruppsarbetet kommenterades om återkoppling att det var viktigt, samt att hjälpen i grupperna från handledare varierade något. Angående online-undervisning så har studenterna bedömt att de samarbetat väl trots online (4,2) och att återkopplingen var tillräcklig (3,7).

Lärarlagets kommentarer

Campusundervisning med mindre grupper medförde många fler undervisningstillfällen för lärarna, men gjorde det möjligt att genomföra basgruppsarbeten. Vi införde teams i grupperna som ett sätt att kommunicera inom gruppen, men togs upp lite olika av grupperna. Onlineundervisningen fungerade väl för föreläsningar men mindre väl för de övningar som genomfördes. Det fanns mycket osäkerhet hos studenterna om vad som förväntades av dem och de ställde höga krav på sig själva. Svårare att ge direkt återkoppling och förklaringar vid en digital föreläsning. Lärarna lade ner mycket arbete på att uppmärksamma de studenter som behövde hjälp samt att ge återkoppling till alla.

Online läget på undervisningen på grund av COVID har ställt stora krav på att studenterna själva motiverar och driver sitt lärande. Detta har varit ett svårare läge än under vanliga förhållande, och även svårare än 2020, där mycket arbete bygger på att de stödjer varandra i grupperna. Vissa grupper har varit väl fungerande medan andra inte samarbetat lika fullt ut som det var tänkt. Studenterna har varit bra att försöka hålla kontakt genom teams eller på andra sätt.  Studenterna har dock nått väldigt bra resultat och nästan 50 av 52 har avklarat kursen helt.

Vi hade med en dag om forskning vid CEC där de yngre forskarna kort presenterade sin forskning, Detta var mycket uppskattat av studenterna och ökade deras motivation.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Studenterna önskar mer föreläsningar, vilket kommer att läggas in, det kommer också att komma mer detaljerad information om vad som krävs för varje övning, och på vilken nivå rapporter från dessa kommer att vara.

Vi kommer att arbeta om instruktioner och utförande av excel och statistikövningar enligt studenternas önskningar om att kraven blir klarare beskrivna samt att det ges mer tid.

Vi hoppas att med campusundervisning under 2022 ska vi ha lättare att ge återkoppling till alla studenter och öka förståelsen över vad de förväntas kunna.

Kursansvarig
Katarina Hedlund