The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

William Sidemo Holm. Photo.

William Sidemo Holm

Postdoc

William Sidemo Holm. Photo.

Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?

Author

  • Nils Malmström
  • William Sidemo Holm
  • Cecilia Hammarlund
  • Staffan Waldo

Summary, in Swedish

EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.

Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.

Department/s

  • AgriFood Economics Centre, Lund University School of Economics and Management
  • AgriFood Economics Centre, SLU
  • Biodiversity and Conservation Science
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
  • Centre for Environmental and Climate Science (CEC)

Publishing year

2023-01-24

Language

Swedish

Publication/Series

AgriFood Fokus

Issue

2023:1

Document type

Report

Publisher

AgriFood Economics Centre

Topic

  • Economics

Status

Published

Research group

  • Biodiversity and Conservation Science