William Sidemo Holm
Postdoc
Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?
Author
Summary, in Swedish
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.
Department/s
- AgriFood Economics Centre, Lund University School of Economics and Management
- AgriFood Economics Centre, SLU
- Biodiversity and Conservation Science
- BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
- Centre for Environmental and Climate Science (CEC)
Publishing year
2023-01-24
Language
Swedish
Publication/Series
AgriFood Fokus
Issue
2023:1
Links
Document type
Report
Publisher
AgriFood Economics Centre
Topic
- Economics
Status
Published
Research group
- Biodiversity and Conservation Science