Kursanalys: Styrning och styrmedel för en hållbar ekonomi, MVES02 höstterminen 2020

Kursanalys för utskrift (PDF 135 kB, ny flik)

Kursansvarig

Carl Dalhammar
carl [dot] dalhammar [at] iiiee [dot] lu [dot] se (carl[dot]dalhammar[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

A. Statistik

• Antal studenter: 17
  • Betyg (VG, G, ej färdig med kursen):  12 VG, 4 G, 1 ej färdig

B. Utvärdering

Sammanfattning (kortfattad!) av kursutvärderingen

Detta är andra gången kursen ges i nuvarande form. Kursen fick mycket bra betyg av studenterna. Exempelvis var övergripande betyget (hur nöjd är jag med kursen) 4,8/5 (förra året: 4,4/5), och kursens relevans gavs 4,9/5 (förra året: 4,8/5).

Vi är också nöjda med att studenterna överlag har lagt en rimlig tidsinsats på kursen, och att Covid-anpassningen fick 4,5/5 i betyg.

Vad gäller arbetet med individuellt arbete så ökade betyget från 3,6/5 förra året till 4,1/5 i år.

Vi erhöll inga kommentarer i kursutvärderingen.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Detta är andra gången som kursen ges. I år hade vi betydligt fler klimatvetare än tidigare år, och detta har troligen varit bra för gruppdynamiken. Året studenter hade samtliga en väldigt bra inställning till studierna.

Vi hade lite nya lärare i år, och mer fokus på energifrågor (’energy transitions’), men det verkar som att det inte blev några överlappningar med övriga kurser på klimatprogrammet.

Sammantaget fungerade kursen bra och vi kommer att ha ett liknande upplägg för nästa kurs.

Utvärdering av förändringar sen förra kursen

Alla förändringar verkar ha mottagits positivt av studenterna. Grupparbetet fungerade bra. Det individuella arbetet fungerade väldigt bra.