William Sidemo Holm
Postdoktor
Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?
Författare
Summary, in Swedish
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.
Avdelning/ar
- AgriFood Economics Centre, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
- AgriFood Economics Centre, SLU
- Biodiversitet och bevarandevetenskap
- BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
- Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
Publiceringsår
2023-01-24
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
AgriFood Fokus
Issue
2023:1
Länkar
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
AgriFood Economics Centre
Ämne
- Economics
Status
Published
Forskningsgrupp
- Biodiversity and Conservation Science