Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

William Sidemo Holm. Foto.

William Sidemo Holm

Postdoktor

William Sidemo Holm. Foto.

Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?

Författare

  • Nils Malmström
  • William Sidemo Holm
  • Cecilia Hammarlund
  • Staffan Waldo

Summary, in Swedish

EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.

Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.

Avdelning/ar

  • AgriFood Economics Centre, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
  • AgriFood Economics Centre, SLU
  • Biodiversitet och bevarandevetenskap
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

Publiceringsår

2023-01-24

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

AgriFood Fokus

Issue

2023:1

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

AgriFood Economics Centre

Ämne

  • Economics

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Biodiversity and Conservation Science