Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Semester för lärare

Generella semesterregler för lärare:

  • Statens Servicecenter (SSC) förlägger automatiskt alla semesterdagar för den anställde i juni. Från och med måndagen efter midsommar och framåt
  • Medarbetaren kan välja vilka dagar den kan vara ledig under året
  • Läs mer på Medarbetarwebben kring regler för att spara semesterdagar som lärare

CEC-rutin för att spara semesterdagar som lärare:

  1. HR skickar ut ett mail till medarbetare i januari/februari med information om hur man kan spara semester som läraranställd
  2. Medarbetaren informerar chef om semester och/eller linjechef senast 10 dagar innan semesterns början, men senast 30 april
  3. Överenskommelse om att spara semesterdagar signerat med linjechef senast den 30 april

Följande dokument ska användas: 
Mall för att dokumentera att semester sparas lärare 2022 (pdf, 205 kb, lu.se)

  1. HR granskar överenskommelse och ser ifall alla regler uppfylls enligt semesterlagen samt kollektivavtal. HR meddelar linjechef att semester kan godkännas i Primula
  2. Linjechef godkänner semesterärendet i Primula senast 15 maj
  3. HR skickar in överenskommelse till SSC senast 31 maj