”Det roligaste har varit att få hjälpa studenterna”

Johan Engström och Yvonne Persson i skolkorridoren. Foto.
Studievägledare Yvonne Persson med Johan Engström som tillhörde den allra första generationen miljövetare i Lund.

Nu fyller CEC:s miljövetarutbildning 25 år. Studievägledaren Yvonne Persson har varit med och byggt upp utbildningen från start, tillsammans med professor Henrik Smith på CEC. Nu gör Yvonne Persson sin sista arbetsvecka innan pensionen hägrar och vi passade på att ställa några frågor mitt i avtackningsbestyren.

Hur har det varit att arbeta som studievägledare och studierektor de här 25 åren?

– Fantastiskt. Det roligaste har varit att träffa studenterna, få lära känna dem, hjälpa dem att reda ut vad de vill i livet och lösa praktiska problem. Det har också varit givande med kollegorna som kommer från flera institutioner, eftersom utbildningen är tvärvetenskaplig.

Varför är miljövetarutbildningen viktig?

– Vi har många problem i samhället inom klimat och miljö. Då krävs det välutbildade människor som kan arbeta med de här frågorna och utbildningen är bra med sin tvärvetenskaplighet. Det sistnämnda underlättar också studenternas samarbeten i yrkeslivet med icke-naturvetare såsom ekonomer och jurister.

Kan du ge tre skäl till varför studenter ska läsa miljövetenskap/miljö- och hälsoskydd i Lund?

– Det är breda utbildningar som innehåller en stor valfrihet så att man kan skapa sig en egen profil, vilket också är bra på arbetsmarknaden.

– Det är lätt att få jobb efteråt och särskilt miljö- och hälsoskyddare är det mycket stor efterfrågan på.

– Vi har en naturvetenskaplig inriktning som ger bra kunskaper och bredd, även för vidare studier.

Vad ska du göra som nybliven pensionär?

– Jag har några hemliga projekt och så ska jag bli student igen. Jag ska läsa olika kurser, bland annat en onlinekurs på Harvard University om vetenskapen bakom fermenterad mat. Den blev jag tipsad om av biologiska institutionens studievägledare – det är så fint att man kan få studievägledning hela livet.

Studievägledare med samma glöd 2023 som 1998

Johan Engström i Göteborg tillhörde den första årskullen studenter på miljövetarutbildningen för 25 år sedan. Han uppskattade både studierna och den fina sammanhållningen bland studenterna.

– Studieåren tillhör mitt livs stora höjdpunkter, det var en skola in i vuxenlivet som på många sätt formade den jag är i dag och något jag känner otrolig tacksamhet över, säger han.

Häromdagen träffade han sin studievägledare Yvonne Persson igen för att få goda råd.

– Då, 1998, kändes valen i livet och mellan kurserna lätta. Det skulle dröja nästan 25 år innan det ”vägledande” behovet dök upp och då fanns Yvonne åter igen vid ens sida. Att få ha en studievägledare som bär samma glöd 2023 som 1998 är så speciellt, makalöst och inspirerade coolt.