Välkomstbrev: Miljöövervakning (MVES04) vårterminen 2023

Vi vill hälsa dig välkommen till kursen Miljöövervakning. Vi hoppas att det ska bli en givande och intressant kurs för dig. I brevet hittar du viktig information om kursen.

Kurstid

2023-03-22 – 2023-06-04

Kursansvariga

Yann Clough
046-222 69 31 / 076 226 80 70
yann [dot] clough [at] cec [dot] lu [dot] se (yann[dot]clough[at]cec[dot]lu[dot]se)

Adam Kristensson
046-222 76 45 / 070 647 49 95
Adam [dot] Kristensson [at] nuclear [dot] lu [dot] se (Adam[dot]Kristensson[at]nuclear[dot]lu[dot]se)

Kursintroduktion

Onsdagen den 22 mars 2023 klockan 09.00 – 10.00 i kurssal Mossen Öster, Ekologihuset, Sölvegatan 37 Lund.
Karta över kurssalar i Ekologihuset

Viktigt att veta

• Uppropet är obligatoriskt! Du förlorar din plats på kursen om du inte är närvarande vid introduktionen.

• Om du inte vill gå kursen, ska du meddela studievägledare Helena Hanson samt avanmäla dig på http://www.antagning.se så snart som möjligt (så att ingen annan går miste om platsen).

• Om du är antagen med villkor måste du senast vid kursstart visa att du är fullt behörig. Är du osäker på din behörighet, kontakta Helena Hanson

helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 47 42

Schema

Preliminärt schema bifogas samt finns tillgängligt på Miljövetenskaps hemsida under kursen samt via TimeEdit. Efter kursstart kommer ändringar i schemat endast att visas i TimeEdit samt på kurswebben Canvas.

Webbschema MVES04 – timeedit.net

Lärare på kursen

Adam Kristensson, Yann Clough, Ebba Malmqvist, Erika Norén, Lars Eklundh, Karolina Pantazatou, Anna Lindgren, Veronica Hederström, Christian Lindh, Karin Norström, Cecilia Akselsson, Niklas Boke-Olén

Litteratur och läsanvisningar

Inläsningslitteratur kommer att läggas ut successivt på Canvas av respektive lärare i anslutning till varje kursmoment. Läsanvisningar kommer att finnas på kurshemsidan.

Examination

Kursen examineras den 10 maj med tentamen. Presentation och inlämning av grupparbete, övervakningsrapport inlämnas den 24 maj.

Närvaro

Övningar och projektarbete är obligatoriska moment på kursen och notera också att den tid som är avsatt för eget arbete behövs för att du ska hinna genomföra övningar och projekt, vilket ofta sker i grupp. Du bör alltså avsätta även dessa tider för att kunna tillgodogöra dig kursen på ett bra sätt. Om man ej kan delta får en mer omfattande uppgift göras för att momentet ska godkännas.

Kurshemsida

Vi kommer att använda Canvas som kurshemsida. Du kommer att få tillgång till kurshemsidan när du är registrerad på kursen. Där kommer du att hitta schema, kurslitteratur och annat material som är relevant för kursen. Mer information om detta ges på introduktionstillfället.

Canvas - canvas.education.lu.se

Att använda Canvas, studentguide – canvas.education.lu.se

Övrigt

På Lunds universitets hemsida under ”studera” kan du läsa om dina rättigheter och skyldigheter som student, om studieverkstaden som erbjuder hjälp och råd för studie och presentationsteknik, om pedagogiskt stöd om du har något funktionshinder eller läs- och skrivsvårigheter med mera.

Kontakta alltid studievägledare Helena Hanson vid behov av pedagogiskt stöd.

Lunds universitets hemsida – lu.se/studera

Om du har frågor om kursen, kontakta kursansvarig.

Välkommen till kursen!

Yann och Adam