Välkommen till kursen Samhällsplanering med klimatperspektiv, MVEN27, vårterminen 2023

Måndagen den 16:e januari 2023 startar kursen Samhällsplanering med klimatperspektiv (MVEN27) och vi vill härmed hälsa er välkomna till kursen! Kursen utgör tredje delkursen i masterprogrammet för Tillämpad Klimatstrategi, men kan även läsas som fristående kurs.

Kurstid

2023-01-16 – 2023-03-21

Kursansvarig

Johanna Alkan Olsson
johanna [dot] alkan_olsson [at] cec [dot] lu [dot] se (johanna[dot]alkan_olsson[at]cec[dot]lu[dot]se)
tel: 046-222 17 93, 072- 7417990

Lärare

Johanna Alkan Olsson samt föreläsare från olika delar av Lunds universitet (se schema).

Kursstart/Upprop

Kursen inleds med ett upprop och introduktionsmöte måndagen 16 januari kl. 10.15 -12.00 i kurssal Maskrosen i Ekologihuset, Sölvegatan 37 Lund.

Förberedelser

• Titta igenom kurshemsidan och förbered frågor vid oklarheter
  • Titta på introduktionsföreläsningen på kurshemsidan. Du loggar in med ditt student-ID

Kurshemsidan i Canvas – canvas.education.lu.se

Vill ni läsa något mer skönlitterärt kring klimat som både direkt och indirekt berör kursen så rekommenderar jag "Den stora galenskapen" av Amitav Ghosh, Palaver Press, 2020. Den går att beställa på Palaver Press - en bra present till er eller någon annan inför 2023.

Viktigt att veta

• Uppropet är obligatoriskt! Du förlorar din plats på kursen om du inte är närvarande vid introduktionen.
  • Om du inte vill gå kursen, ska du meddela studievägledare Helena Hanson samt avanmäla dig på http://www.antagning.se så snart som möjligt (så att ingen annan går miste om platsen).
  • Om du är antagen med villkor måste du senast vid kursstart visa att du är fullt behörig. Är du osäker på din behörighet, kontakta Helena Hanson.

helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Schema

Länk till kursschema hittar du på Miljövetenskaps hemsida under kursen samt i schemaverktyget TimeEdit. Notera att schemat är preliminärt och moment kan komma att ändras innan kursen börjar. Uppdateringar av schemat publiceras på hemsidan fram till och med kursstart, därefter endast i schemaverktyget TimeEdit.

Som ni ser har ni flera moment tillsammans med kursen MVES13 (Ett cirkulärt och biobaserat samhälle). Vi hoppas och tror att detta kommer att bli en bra mix av studenter som leder till ökad nyfikenhet och lärande!

Miljövetenskaps hemsida- miljovetenskap.lu.se

TimeEdit – timeedit.net

Lokaler

Kurssalar i Ekologihuset samt grupprum i Ekologihuset och Biologihuset, se schema.

Kurshemsida

Vi kommer att använda Canvas som kursplattform för kursen. Canvas utgör den huvudsakliga kanalen för kommunikation. På kurssidan i Canvas kommer all kurslitteratur finnas tillgänglig.

Kurssidan i Canvas – canvas.education.lu.se

Att använda Canvas, studentguide – canvas.education.lu.se

Övrigt

På Lunds universitets hemsida under ”studera” kan du läsa om dina rättigheter och skyldigheter som student, om studieverkstaden som erbjuder hjälp och råd för studie och presentationsteknik, om pedagogiskt stöd om du har något funktionshinder eller läs- och skrivsvårigheter med mera. Kontakta alltid studievägledare Helena Hanson vid behov av pedagogiskt stöd.

Lunds universitets hemsida – lu.se/studera

Jag och lärarlaget ser fram emot att träffa er och hoppas att ni kommer tycka att kursen är spännande och lärorik.

Välkommna!

Johanna Alkan Olsson