Välkommen till kursen Industriell miljöekonomi för miljövetare MVEC20, vårterminen 2023

Kursen går på heltid vecka 3-12 (16 januari – 21 mars) 2023 och ger en introduktion till ämnet utifrån två olika perspektiv: miljöarbete i företag, och de samhällsekonomiska grunder som styrning av företag bygger på.

Dessutom ges en möjlighet att applicera innehållet i ett projektarbete. Tanken är att ge en bas för att förstå och analysera miljöproblematik ur ett aktörs – och incitamentsperspektiv.

Kursansvarig

Håkan Rodhe, 046 – 2220235, 0708-567 816
Hakan [dot] rodhe [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Hakan[dot]rodhe[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

Kursstart

Kursen inleds med obligatoriskt upprop och kursintroduktion måndagen den 16 januari klockan 09.15 på Internationella miljöinstitutet, Tegnérsplatsen 4, Lund. Undervisningen börjar direkt efter introduktionen.

Viktigt att veta

• Uppropet är obligatoriskt! Du förlorar din plats på kursen om du inte är närvarande vid introduktionen.

• Om du inte vill gå kursen, ska du meddela studievägledare Helena Hanson samt avanmäla dig på http://www.antagning.se så snart som möjligt (så att ingen annan går miste om platsen)

• Om du är antagen med villkor måste du senast vid kursstart visa att du är fullt behörig. Är du osäker på din behörighet, kontakta Helena Hanson

helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Schema

Länk till kursschema hittar du på Miljövetenskaps hemsida under kursen samt i schemaverktyget TimeEdit. Notera att schemat är preliminärt och moment kan komma att ändras innan kursen börjar. Uppdateringar av schemat publiceras på hemsidan fram till och med kursstart, därefter endast i schemaverktyget TimeEdit.

Miljövetenskaps hemsida- miljovetenskap.lu.se

TimeEdit – timeedit.net

Närvaro

Närvaro krävs för obligatoriska moment, se schemat. Generellt bygger kursen mycket på diskussioner och därutöver brukar närvaro vara ett smart sätt för att klara sig bra på tentorna.

Kursupplägg

Kursen har tre delar som läses och examineras en i taget. Se bifogat separat schema för detaljer. Notera att varje vecka har någon obligatorisk del.

• Industriellt miljöarbete, de två första veckorna. Lektioner/övningar + en heldagsuppgift. Avslutas med en skriftlig tentamen. Miljöledning, förebyggande miljöskyddsstrategier, en del teknik, livscykelanalys och renare produktstrategier. Lärare är Håkan Rodhe

• Samhällsekonomi, de två följande veckorna. Halvdagsundervisning med presentationer. Avslutas med en skriftlig tentamen. Samhällsekonomisk analys, styrmedel, externa effekter och samhällsekonomisk värdering. Lärare är Samson Mukanjari och Lars Hansson. Denna kursmodul ges på engelska.

• Projektarbete som genomförs under ca 3.5 veckor och därefter redovisas och diskuteras under den sista veckan på kursen. Examineras genom en skriftlig projektrapport samt presentation och diskussion. Projektet ger möjlighet till fördjupning inom något/några av ämnen inom kursen och ska innefatta informationsinhämtning från en eller flera aktörer som är relevanta för det valda ämnet – learning by doing. Praktikaliteter vad gäller ämne, mm, får ni under kursen i god tid före projektarbetet drar igång. Projektarbetet kan skrivas antingen på svenska eller engelska.

Kurslitteratur

Brorson & Almgren, ISO 14001 för små och medelstora företag, 2019, beställs från SIS förlag eller lånas på bibliotek – notera att den används primärt under de två första veckorna av kursen!

Övrig kurslitteratur finns tillgänglig digitalt på kurswebben Canvas.

Examination

Industriellt miljöarbete. Första två veckorna – examineras med skriftlig tentamen + godkänd miljöledningsuppgift.

Samhällsekonomi. De följande två veckorna - examineras med skriftlig tentamen.

Projektarbete. De avslutande veckorna – examineras med projektrapport, redovisning och opponering. Under projektarbetet sker också ett antal obligatoriska moment utöver själva projektet.

Kurshemsida

Vi kommer att använda Canvas som kurswebb. Du loggar in med ditt student ID.

Inloggning Canvas - canvas.education.lu.se

Att använda Canvas, studentguide – canvas.education.lu.se

Övrigt

På Lunds universitets hemsida under ”studera” kan du läsa om dina rättigheter och skyldigheter som student, om studieverkstaden som erbjuder hjälp och råd för studie och presentationsteknik, om pedagogiskt stöd om du har något funktionshinder eller läs- och skrivsvårigheter medmera.

Kontakta alltid studievägledare Helena Hanson vid behov av pedagogiskt stöd.

Lunds universitets hemsida – lu.se/studera

Vi ser fram emot spännande veckor tillsammans.  Varmt välkomna till oss på Internationella miljöinstitutet!

Håkan & övriga lärarteamet