Magisterexamen Naturvetenskaplig inriktning, Strategiskt miljöarbete, 60 hp

1-årig magisterexamen i Miljövetenskap

Strategiskt miljöarbete är utbildningen för dig som vill arbeta med hållbarhetsfrågor och förebyggande miljöskydd i privat och offentlig sektor. Genom utbildningen får du kunskap och verktyg att minska miljöpåverkan från olika typer av verksamheter.

Du förbereds inför utmaningen att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle och att vara en framtida beslutsfattare.

På kurserna undervisar lärare från olika institutioner vid universitetet, Internationella miljöinstitutet, myndigheter och företag. Du får ta del av den senaste miljöforskningen och får en god insikt i hur miljöfrågor hanteras i samhället.

Examensarbetet som du skriver på vårterminen kan göras i nära samarbete med ett företag, en miljöförvaltning eller en myndighet. Det ger dig möjlighet att skaffa ett professionellt kontaktnät vilket ger goda förutsättningar att hitta ett intressant och utmanande arbete.

Magistern är inte sökbar som ett program utan du få antingen söka den motsvarande mastern eller söka de ingående kurserna som fristående. Kontakta studievägledaren för mer information om du är intresserad.

Studiegång magisterexamen 60 hp

För att kunna ta ut en magisterexamen läser du tre fördjupningskurser och gör ett mindre examensarbete på 15 hp.

Läs tidigare magisterexamensarbeten

I LUP Student Papers (Lunds universitets publikationsdatabas) kan du läsa examensarbeten som skrivits av tidigare studenter.

Magisterarbeten i LUP – lub.lu.se

Arbetsmarknad och karriär

Efter utbildningen kan du exempelvis komma att arbeta med hållbarhetsfrågor och förebyggande miljöskydd inom privat liksom offentlig sektor. Utbildningen ger dig goda förutsättningar att arbeta på kommunal, regional och nationell nivå.

Vanliga yrken efter examen i strategiskt miljöarbete är miljöstrateg, hållbarhetsansvarig och miljöchef.

Tidigare studenter berättar om utbildningarna

Behörighet och examen

Kandidatexamen i miljövetenskap, inklusive en kurs i miljörätt, 15 hp,
eller
Kandidatexamen i något naturvetenskapligt ämne, inkluderande en miljövetenskaplig grundkurs, 15 hp samt en kurs i miljörätt, 15 hp

Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

Examen

Naturvetenskaplig magisterexamen i miljövetenskap

Information om programmet

Omfattning: 60 hp