Markku Rummukainen. Foto.

Markku Rummukainen

Markku Rummukainen. Foto.

Skåne idag och i framtiden

• Åsa Knaggård
  • Karin Ericsson
  • Marianne Hall
  • Emma Lund
  • Markku Rummukainen
  • Victoria Sjöstedt

Redaktör

• Marianne Hall
  • Emma Lund
  • Markku Rummukainen

Summary, in Swedish

De beslut vi tar idag och i framtiden avgör om världen går mot en tvågraders- eller en fyragradersvärld, eller någonting där emellan.

Vertikal samverkan mellan politiska nivåer och horisontell samverkan mellan sektorer är viktig för att möjliggöra kostnadseffektiva ambitiösa utsläppsminskningar och åtgärder för klimatanpassning i Skåne.

Arbetet med Klimatsamverkan Skåne och Strukturbild för Skåne är ett bra första steg, men kan fördjupas och utvecklas. Koordinering med andra samverkansinsatser kan bidra ytterligare till framgångsrikt arbete.

Regionens samverkan med näringslivet är relativt väl utvecklad, men kan förstärkas ytterligare, särskilt vad gäller klimatanpassning.

Medborgarna kan involveras mer i arbetet med utsläppsminskningar och klimatanpassning.

Beslutsprocesser som är transparenta, som förmår inkludera flera olika perspektiv och som möjliggör lärande över tid är till gagn för klimatarbetet lokalt och regionalt.

Avdelning/ar

• Statsvetenskapliga institutionen
  • Miljö- och energisystem
  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)