Mark Brady. Foto.

Mark Brady

Utredare

Mark Brady. Foto.

Vikten av att synas - nya verktyg för att värdera ekosystemtjänster

• Mark Brady
  • Ida Lovén
  • Fredrik Wilhelmsson

Summary, in Swedish

Ekosystemtjänster är alla nyttor som ett fungerande ekosystem ger människan. Att bevara jordbruksmarkens ekosystemtjänster kan vara kostsamt för jordbrukare och då krävs det att de nyttor som tjänsterna ger syns och att bevarandet av ekosystemtjänster är lönsamt. Vi har utvecklat verktyg för att kvantifiera och värdera ekosystemtjänster. Vi presenterar dessa verktyg och visar att:
- När det blir lättare att se hur ekosystemtjänster kan bidra till ökad nytta kommer ekosystemtjänster att bevaras i större utsträckning.
- Både jordbrukare och samhället kan vinna på att bevara jordbruksmarkens ekosystemtjänster.
- Samhällets välfärd ökar då jordbrukets negativa miljöpåverkan minskar.

Avdelning/ar

• Biodiversitet och bevarandevetenskap
  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate