Mark Brady. Foto.

Mark Brady

Utredare

Mark Brady. Foto.

Ekologisk odling för mer biologisk mångfald - var får man mest för pengarna?

Organic farming for more biodiversity - where to get the most for the money?

• William Sidemo Holm
  • Mark V. Brady

Summary, in Swedish

Att odla ekologiskt istället för konventionellt bidrar till att öka den biologiska mångfalden. Den positiva effekten på biologisk
mångfald är särskilt stor i odlingslandskap med få kvarvarande naturliga livsmiljöer som exempelvis naturbetesmarker. Samtidigt har sådana odlingslandskap ofta en hög jordbruksproduktion och därför är också kostnaderna i form av skördebortfall höga vid en övergång till ekologisk odling. I denna studie undersöker vi kostnaderna för att öka biologisk mångfald genom ekologisk
odling, och hur dessa påverkas av det omgivande landskapet. Resultaten visar att:

• Ekologisk odling ökar biologisk mångfald (mätt som antalet växtarter) mest kostnadseffektivt i landskap med en liten andel naturbetesmarker.
• Kostnaden för att öka antalet växtarter med ekologisk odling ökar för varje tillkommen växtart.
• Bevarande av naturbetesmarker har en större effekt på antalet växtarter än ekologisk odling.

• AgriFood Economics Centre, SLU
  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate
  • Biodiversitet och bevarandevetenskap